Näitused > Käesolev > Haus Galerii

ok_na_488.jpg

Haus Galerii 11.12.2020

Indrek Aava

Raamist välja

Võiks arvata, et realistlik maalilaad on kaasaegsest kunstist kadumas. Nii pühendunult nagu modelleerisid pintsli abil puuvilju renessanssiaegsed meistrid, ei ole kannatust enam kellelgi lõuendi pinnaga töötada. Kiired ajad kasutavad kiiremaid tehnikaid. Õlivärvid on asendunud pea hetkega kuivavate akrüülidega ning segatehnikad loovad teostele atraktiivseid tekstuure. Kõigel on oma võlu.

Indrek Aava on valinud vanade meistrite tee, tõestamaks maalitehniliste oskuste igikestvalt kütkestavat olemust. Tema töövahenditeks on traditsioonilised õlivärvid. Peaaegu, et nähtamatute pintslilöökidega loob ta tehniliselt ülirealistlikke ent sisult sürreaalseid kompositsioone. Tema süžeed on lihtsad ent metafüüsilised, kutsudes vaataja lummatud pilgu kunstniku kummaliselt ajatusse dimensiooni.

Indrek Aava maalib natüürmorte ehk eesti keeles vaikelusid – hetked tema teostel on selgelt ja tuntavalt seisatunud.

Kunstiloos on vaikelude žanri etaloniks saanud Madalmaad, kus kunstnikud käsitlesid igat maalitavat elementi äärmise tõetruuduse, täpsuse ja terasusega, aga ka poeesia ja sümbolismiga. Lõputult rikkalikud või ka tagasihoidlikumad toidulauad, puuviljavaagnad, lillebuketid kõnelesid kestva ja kaduva suhtest. Üürikese kauniduse hääbumisest, lillede närbumisest ja sealsamas jäävate, eksistentsiaalsete väärtuste ülesusest nagu ideest, mis iial ei kustu. Natüürmort toimis tolles ajas mõistagi kristlike veendumuste kontekstis. Hilisematel aegadel on „vaikelu“ kunstis julgemalt ringi sõnastatud. See žanr on inspireerinud looma nii mängulise vormirõhuga kompositsioone kui ka isikupäraseid sisutõlgendusi, kus maalitavad objektid kannavad juba uute ajastute pingeid ja sõnumeid.

Indrek Aava natüürmordid Haus Galerii näitusel on filigraansed mõtte- ja vormimängud, kus kunstnik on oma tehniliselt täpset maalijaoskust otsekui taotluslikult utreerinud. Näituse pealkiri „Raamist välja“ on kahetine. Ühelt poolt kõneleb see autori ultra-hüperrealistlikust maalimise laadist, mis laseb teostel olevaid esemeid tajuda pigem ruumis olevate käegakatsutavate objektide kui raami suletud pintsliloominguna, teisalt aga viitab näituse nimi ka tööde vormistusele. Indrek Aava on igale pildile loonud oma raamikujunduse, mis on kaasaegsele vormikeelele kontrastina rõhutatult antiikne.

Raamidel on sellel näitusel kandev roll. Raamid Aava teoste ümber mõjuvad kui hoolikalt seatud piirid vaataja ja kunstniku maailma vahel, takistades kiusatust näpp nii tegelikuna näiva pildi sisse pista. Iga vormistus on iga sisu suurepäraseks assistendiks. Näeme nii mastaapseid ja mahlakaid kuldraame, kui ka topeltraame, mis loovad teostele täiendava ruumiillusiooni.

Kunstnik ise on oma näituse kohta Haus Galeriis öelnud: “soovin vaikelu näidata teisiti, mitte lihtsalt kunstivormina, mille puhul on nõutav vaid tehniline oskus ning kujutlusvõimet suhteliselt piiravad reeglid ja teemakäsitlus. Minu eesmärk on tuua natüürmorti müstikat, sürrealismi, teadlikult moonutatud tõde. Luua maale, mis tegelevad puhaste ja keeruliste vormide omavahelise suhtega kusagil reaalsusest kõrvale pööratud maailmas. Minu teostel on esemed paigutatud väga plaanipärase ja kindla kava järgi. Näiteks kui laud maalil on tinglikult lava, siis piimanõu on sellel näitleja. Minu sooviks on panna vaataja tajuma konkreetset hetke pildil kui talle suunatud etendust.“

Indrek Aava maalide teostuslik laad kannab endas teatud duaalsust. Tema kujundid on maalitud rangelt geomeetriliste joontega. Autor loob teostele tahtlikult külma korrapärasuse sümboleid, mida sekundeerivad pehmed pastelsed toonid, tehes Aava maalide maailma nauditavaks, elujõuliseks ning kaasahaaravalt mõtte- ja tundeintensiivseks.

Piia Ausman
Haus Galerii kuraator

*  Indrek Aava (sünd 1977) hakkas maalikunstiga sügavuti tegelema 2005. aastal Soomes, kus ta õppis reklaamigraafikuks. Näitustel on Aava osalenud alates 2009. aastast. Tema tööd kuuluvad erakogudesse nii Eestis kui ka mujal maailmas: Soomes, Prantsusmaal, Hispaanias, Belgias, Rootsis, Hiinas, Venemaal ja Itaalias.

< tagasi
(müüdud)Ruut ruudus
Indrek Aava
Ruut ruudus
2019. Õli, lõuend 110 x 100 cm (raamitud)
hind 1 400
(müüdud)Vanaema juures
Indrek Aava
Vanaema juures
2020. Õli, lõuend 100 x 90 cm (raamitud)
hind 2 500
(müüdud)Vanaisa juures
Indrek Aava
Vanaisa juures
2020. Õli, lõuend 100 x 90 cm (raamitud)
hind 1 900
(müüdud)Sidrun
Indrek Aava
Sidrun
2020. Õli, lõuend 90 x 90 cm (raamitud)
hind 1 600
Vaasis
Indrek Aava
Vaasis
2020. Õli, lõuend 68 x 48 cm (raamitud)
hind 1 300
(müüdud)Sinine tuba
Indrek Aava
Sinine tuba
2020. Õli, lõuend 91 x 73 cm (raamitud)
hind 1 800
(müüdud)Puuvarjutus
Indrek Aava
Puuvarjutus
2020. Õli, lõuend 95 x 95 cm (raamitud)
hind 1 600
(müüdud)Väike sidrun
Indrek Aava
Väike sidrun
2020. Õli, lõuend 70 x 70 cm (raamitud)
hind 1 250
(müüdud)Kobar
Indrek Aava
Kobar
2020. Õli, lõuend 110 x 70 cm (raamitud)
hind 1 900
Roos
Indrek Aava
Roos
2020. Õli, lõuend 60 x 50 cm (raamitud)
hind 1 400
Pilv
Indrek Aava
Pilv
2020. Õli, lõuend 70 x 70 cm (raamitud)
hind 1 400
(müüdud)Rippuv sidrun
Indrek Aava
Rippuv sidrun
2020. Õli, lõuend 90 x 90 cm (raamitud)
hind 1 600
Õun
Indrek Aava
Õun
2020. Õli, lõuend 70 x 70 cm (raamitud)
hind 1 300
(müüdud)Kulgemine
Indrek Aava
Kulgemine
2020. Õli, lõuend 120 x 110 cm (raamitud)
hind 1 900