Näitused > Toimunud > Haus Galerii

Haus Galerii 05.09.2006-13.10.2006

MARI ROOSVALT

Itaalia prelüüd

Iga kunstniku puhul, kellel on selgelt äratuntav käekiri, peab vahel küsima: kas see spetsiifiline “käekiri” suudab endiselt inspireerida, kas ei teki kordusi, kas ei teki tahtmist proovida midagi muud? Kas looming, mis seostub loomevabaduse, juhusliku inspiratsiooni, sattumusliku ideega ei peaks tegelikult hoopis v ä l t i m a kindla “käekirja” kujunemist? Jah, mõnikord on see küsimus täpselt seal, kus ta peab olema. Ent vahel satutakse taas sinna eksitusse, mida üks ameerika filosoof on tabavalt kirjeldanud: arvatakse, et käekiri ja sisu on kaks erinevat asja. Et see, millest räägitakse, on alati erinev ning sellisel juhul ei tohiks ju käekiri muutumata püsida.

Mari Roosvalt on juba mitu aastat ammutanud oma loomingule inspiratsiooni reisidelt: Eestis, Ahvenamaal, nüüd Itaalias, tema unistustemaal. Pangem tähele: kõik kunstnikud reisivad, kuid sugugi mitte kõik ei too oma reisimuljeid oma kunsti. Roosvalt toob. Pikaaegse kirgliku fotograafina jäädvustab ta kaadreid väikestest, kuid kohale iseloomulikest detailidest: treppidest, sildadest, aknaruutudest. Ta ilmutab, kinnitab, ilmutab ja kinnitab veel kord ning kleebib siis foto puhtale lõuendile. Siit edasi algab see, mida võiks ettevaatamatult võrrelda improvisatsiooniga muusikas: etteantud teemal (detail Roomas) improviseerib maalikunstnik värvidega juhusliku ja hoogsa teemakäsitluse. Nii pildist pilti, reisist reisi, aastast aastasse. Käekiri on selge.

Seega. Millest Roosvalt meile räägib ja kuidas ta seda teeb? See on küsimus, mida ei tohiks küsida. Sest see on küsimus, mis lahutab “millest” ja “kuidas”. Me ei saa valida kahte eraldi teed ja püüda Roosvalti pilti nagu puslet kokku panna: töö räägib Itaaliast, aga teeb seda läbi hoogsa värvimängu. See töö räägib Ahvenamaa akendest, aga teeb seda läbi tundliku sinise. Tuleb mõista, et see tundlik sinine ja see hoogne värvimäng o n g i Roosvalti tööde tähendus. Kunstnik ei tee midagi juhuslikult. Kui tema Itaalia muljeid kommenteerivad kollased hoogsad toonid, siis see ongi maali tähendus: Itaalia seostub kollase värviga, hoogsa, elurõõmsa, erksaga. Kui klassikalisi sambaid ümbritseb midagi väga mitteklassikalist, siis see ongi Roosvalti tööde sisu: vastuolu, kontrast, kerge arusaamatus.

Jah, muidugi kuulub Roosvalt ka Eesti paljureisinud maalikunstnike ritta, Konrad Mäe Oberstdorfi, Ilmar Malini Aasia ja Valdur Ohaka Karjala sarja. Jah, muidugi laotab ta oma reisimuljeid tundliku koloristina. Jah, muidugi on ta osav vastandama foto objektiivsust ja täpsust ning maali subjektiivsust ja juhuslikkust. Aga need on kõik formalistlikud kategooriad. Ainus, mis ei ole formalistlik – see on Roosvalti maalide vorm.

< tagasi
Ravenna I
Mari Roosvalt
Ravenna I
2006. Akvarell, kollaaž 58 x 78 cm (raamitud)
hind 768
San Marino I
Mari Roosvalt
San Marino I
2006. Akvarell, kollaaž 48 x 63 cm
hind 384
San Marino II
Mari Roosvalt
San Marino II
2006. Akvarell, kollaaž 48 x 63 cm
hind 384
San Marino III
Mari Roosvalt
San Marino III
2006. Akvarell, kollaaž 48 x 63 cm (raamitud)
hind 576
San Marino V
Mari Roosvalt
San Marino V
2006. Akvarell, kollaaž 58 x 78 cm
hind 480
Veneetsia I
Mari Roosvalt
Veneetsia I
2004. Akvarell, kollaaž 54 x 79 cm
hind 672
Veneetsia II
Mari Roosvalt
Veneetsia II
2004. Akvarell, kollaaž 54 x 79 cm
hind 576
Veneetsia IV
Mari Roosvalt
Veneetsia IV
2004. Akvarell, kollaaž 53 x 79 cm
hind 576
Veneetsia IX
Mari Roosvalt
Veneetsia IX
2006. Akvarell, kollaaž 58 x 82 cm
hind 480
Veneetsia V
Mari Roosvalt
Veneetsia V
2004. Akvarell, kollaaž 46 x 66 cm
hind 384
Veneetsia VI
Mari Roosvalt
Veneetsia VI
2004. Akvarell, kollaaž 46 x 66 cm
hind 480
Veneetsia VII
Mari Roosvalt
Veneetsia VII
2005. Akvarell, kollaaž 53 x 79 cm
hind 576
Veneetsia VIII
Mari Roosvalt
Veneetsia VIII
2005. Akvarell, kollaaž 53 x 79 cm
hind 576