Näitused > Toimunud > Haus Galerii

Haus Galerii 17.09.2002-07.10.2002

RICHARD KALJO

illustratsioonide originaalid A. Dumas´ teostele “Kolm musketäri” ja “Kakskümmend aastat hiljem”

Eesti puugravüüri silmapaistva meistri Richard Kaljo (1914-1978) sulejoonistused Alexandre Dumas\' musketäride triloogiale aastatest 1957-1958 olid aastakümneid kadunud, mistõttu uustrükkide jaoks tuli illustratsioone esiktrükist kopeerida. Vahetult Alexandre Dumas\' 200. sünniaastapäeva eelsel aastal ilmusid rohkem kui 50 joonistust triloogia kahele esimesele raamatule aga ootamatult taas päevavalgele. Galeriiseintel on neist eksponeeritud 30 ja seda avalikkusele esmakordselt.

Eesti puugravüüri silmapaistva meistri Richard Kaljo (1914-1978) sulejoonistuste originaalid Alexandre Dumas\' musketäride triloogiale aastatest 1957-1958 olid aastakümneid kirjastuse ja trükikoja vahelisse ringi suletud, mistõttu vaatajad-lugejad pidid piirduma reprodega. Vahetult Alexandre Dumas\' 200. sünniaastapäeva eel sel aastal ilmusid rohkem kui 50 joonistust triloogia kahele esimesele raamatule aga taas esile. Galeriiseintel on neist eksponeeritud 30 ja seda avalikkusele esmakordselt.

 

Richard Kaljo sulejoonistused on nii graafiku enda loomingu kui ka Eesti raamatukunsti üks tähtteoseid, kuuludes samal ajal pea kõigi isiklikku mälupanka. Ajal, mil valmisid sulejoonistused Dumas\' teostele, polnud Kaljol vähimatki võimalust Prantsusmaale sõita, et seal kohalikke traditsioone, ajalugu ja olusid vahetult tundma õppida. Ometi suutis kunstnik kättesaadavate raamatute abil jäägitult sisse elada maailma, mida tal illustreerima tuli hakata. Põhjalik eeltöö enne joonistamist või graveerimist oligi Kaljole iseloomulik - ilma selleta poleks Dumas\' ja hiljem puugravüüris teostatud William Shakespeare\'i teoste illustratsioonid olnud lisaks Eesti raamatukujunduse tippteostele ka iseseisvate kunstitöödena võetavad.

 

Niigi virtuooslikku joonistamisoskust täiustas Kaljo põhjaliku eeltööga, millest annavad märku rohked säilinud pliiatsivisandid. Ka illustratsiooni lõplik variant valmis esmalt pliiatsijoonistusena ning alles seejärel haaras kunstnik sule järele ning viimistles oma joonistused tušiga. Samas suutis Kaljo harvanähtava sujuvusega ühendada täpse ning detailirikka joonistuse lennuka fantaasiaga ning peenekoelise huumoriga. Kuigi 1950ndate lõpul valitsenud olud olid \'vaimult vaba\' kunsti loomiseks kõike muud kui soodsad, leidis Dumas\' prantslaslik elegants endale Kaljo joonistuste näol väärilise mõttekaaslase - kunstniku, kes oli oma joonistustega sama tabav kui kirjanik sõnadega.

< tagasi