Näitused > Toimunud > ArtDepoo

ArtDepoo 28.10.2009-21.11.2009

Jasper Zoova

franki tiibet & koolon

Rohkelt tähelepanu pälvinud kunstnik Jasper Zoova ilmus nii kunstipubliku kui kunstiinstitutsioonide vaateväljale juba üheksakümnendatel aastatel popilaadsete maalide ja videokunstiga, pärast aastatuhandevahetust on ta tegelenud lisaks ka animatsiooniga.

ArtDepoos on eksponeerimisel tema videod, värskemad joonistused koos mõningate motiividega tänavu aprillis ilmunud kunstnikuraamatust “Multiunistused”, millest kunstikriitik Hanno Soans on kirjutanud nõnda:
“/.../ Ja need on mikroutoopiad, millega tihtipeale püütakse kirjeldada paralleelset yin ja yang pankade, universumi direktorite, kääbusdinosauruste või ülemaailmsete doktriinide draakonite ja üksteisega läbipõimunud majade ja kehade süsteemide mikrouniversumit. Näiliselt vastandlike sümboolsete süsteemide segu ehitatakse siin tajumisnurkade muutmise abil pidevalt uuesti üles – logod ja sümbolid on pea peale pööratud, omandades animalistlikud jooned või sulandudes kokku ilma ühegi nähtava üksteise vahelise vastuolulisuseta. Kui mööduvate majade siluetid muutuvad elektrokardiogrammi närviliseks südametukseks, moodustavad mälukristallidega mängivad sipelgad silmapilkse pentagrammi. Omal moel hõlmavad arvukad rahulduse saavutamise viisid „Armastuse barrikaadides“ Paralleel Euro Presidendi lõputute kõnede hedonismi, millest sünnivad koogi- ja kommimäed. Ja tegelased näivad endaga rahulolevad just seetõttu, et suudavad hetkega ja niivõrd kergesti moodustada enda ümber mikrouniversume. Jah, iga mees on Zoova maailmas saar!”

„Veidike vähem kui kogu maailm Jasper Zoova järgi“
Hanno Soans

Eha Komissarov kommenteeris Jasperi joonistusi ja animeeritud filme tema kunstnikuraamatu saatetekstis järgnevalt:
"Zoova loodud folkloor on täidetud virtuaalsest keskonnast pärit maastike ja tulnukatega. Suhted virtuaalse tegelikkusega algasid Eestis 1990. aastatel, mil tehnoloogilised arengud olid sellele ka juba tänapäevase kuju andnud.
See on gaasi täis maailm, kus ületame silmale nähtmatult takistusi, kus iga mees võib suvaliseltruumikoordinate muuta ja kunstnlikult loodud tegelasi ellu kutsuda. Tegelikke, kehaliste kontaktide puudumise tulemuseks on kehalisuse kadumine, kaalutu ja muutliku mateeria ilu. Selles kaoses, kus ruumi märgistavad fragmentaarsed projektsioonid ja kunstlikult loodud mutantide galeriid, võimenduvad postmodernismile tüüpilised mängulised ja psühhedeelsed jooned. Virtuaalse tegelikkuse kriitikud peavad eriti ohtlikuks sündroomiks põhjuse ja tagajärje seostamise kadumist. Virtuaalses maailmas kaotust ja hävingut ei tunta, mängu võib lihtsalt alustada otsast peale.
Zoova kontseptis simuleeritakse virtuaalsust, mis hoiab madalat profiili ja hoidub kommertsedu tõotavast efektidest. Supermehi pole tal üldse, supernaine välgatab vaid korraks animatsioonis "Armastuse barrikaadidel", kuid põhimõtteliselt on Zoova lood ebamäärased ja absurdsed."
ja lisab:
„/.../ animatsioonina jätab „:“ kassett suhteliselt rabeda mulje, siis joonistuse seisukohalt on see kogumik eheduse mõttes parimaid. Tõukerattaga poiss, kes peab enesetapuks valmistuma, on seotud humanismi mõistimisega ja meenutab nõuka-aja kurvameelseid, üle mõistuse poeetilisi multikaid, mis suutsid veenda kõige paadunumatki vaatajat, et laps on hea ja rikkumatu olend.“

„Jasper Zoova „Multiunistused““
Eha Komissarov

Näitus jääb avatuks kuni laupäeva, 21. novembrini.

Meedia

02.11.2009
Vabastav ja värviline absurd novembrikuises kaamoses
Anu Aaremäe. Postimees

13.11.2009
Puhkepäev: budismist kantud anima
Ragne Nukk. Äripäeva Puhkepäev

< tagasi