Elmar Kits
(1913–1972)
Kasvuhoones. 1965
Õli, lõuend. 71 x 59 cm (raamitud)
hind 10 000
Ülal paremal: Elmar Kits. 65.
Elmar Kits pöördus mitmel korral oma loomingus aedniku ja aia temaatika juurde. Eluvoogudest räsituna ning ajastutuultest kistuna pakkus aed tema jaoks ilmselt rahunemist ja harmooniat. Näeme, kuidas inimene ja loodus sulavad siin täielikult kokku. Aedniku nägu on pööratud taimede poole, tema psühholoogiat pole kuidagi rõhutatud, ta on taimede teenija. Samas on Kitse huvitanud mitte loodus eraldi, vaid inimese korrastav ja süstematiseeriv alge. Aedniku käed on sirutunud taimede poole, ta sätib ning toimetab ja lopsakas taimestik ei jäta kahtlust, et ta on oma töös hea. Eraldi on huvitav küsida, miks Kits on valinud roheliste sõrmede spetsialistiks vanema naisterahva. Arvestades, et umbes selsamal ajal hakkas Kits katsetama improvisatsiooniliste poolabstraktsete teostega, mõjub vanema inimese ja looduse kooskõla kujutav maal hoopis teistsuguse hoiaku väljendajana: traditsioonide, kordumise, korrapära esiletõstjana.