Nikolai Kummits
(1897–1944)
Tartu kivisild. 1944
linoollõige. Plm 19.6 x 24.9 cm (raamitud)
Alghind 800
Nikolai Kummitsa jaoks oli graafika pealesunnitud valik. Ta oli õppinud ja läbi löönud maalikunstnikuna, kuid pärast arreteerimist 1943. aasta kevadel oli ainsaks võimaluseks kunstiga jätkamisel väikeseformaadiline graafika (aga ka monotüüpia). „Tartu kivisild“ on samuti valminud vanglas (sellele viitab ka omanäoline signatuur plaadil), kus Kummits vastavalt Villem Luhasoo mälestustele erinevate haigustega võideldes töötas 2 x 3 meetrit suures kongis. Arkadio Laigoga ruumi jaganud Kummits oli vanglas rakendatud sealse trükikoja teenistusse, tehes plakatikavandeid ja mida kõike veel.
Seetõttu on vägagi mõtlemapanev Kummitsa motiivivalik. Kivisilla on autor loonud mälu järgi 1944. aasta esimestel kuudel (Kummits suri juba aprillis) ning seetõttu on seletatav ka silda ümbritsevate hoonete taandamine foonile ning nende topograafiline vigasus. Samas on oluline küsida: miks vangis istunud kunstnik, kellel on materjale ja võimalusi kindlasti vaid kõige olulisema, kõige hingeminevama jaoks, otsustanud korraga kujutada üht kivist silda? Kas oli see tõesti omal ajal niivõrd oluline märk kõigile eestlastele? Või on oluline mõelda selle peale, et sild oli tegelikkuses juba purustatud, kuid Kummitsa lehel püsib visalt edasi – nagu ka Blumenfeldti maalil? Kuidas ka ei oleks, tõlgendusvõimaluste paljusus veenab meid, et see leht on lisaks meisterlikule linnavaatele veel midagi väga palju enamat.
Seetõttu on vägagi mõtlemapanev Kummitsa motiivivalik. Kivisilla on autor loonud mälu järgi 1944. aasta esimestel kuudel (Kummits suri juba aprillis) ning seetõttu on seletatav ka silda ümbritsevate hoonete taandamine foonile ning nende topograafiline vigasus. Samas on oluline küsida: miks vangis istunud kunstnik, kellel on materjale ja võimalusi kindlasti vaid kõige olulisema, kõige hingeminevama jaoks, otsustanud korraga kujutada üht kivist silda? Kas oli see tõesti omal ajal niivõrd oluline märk kõigile eestlastele? Või on oluline mõelda selle peale, et sild oli tegelikkuses juba purustatud, kuid Kummitsa lehel püsib visalt edasi – nagu ka Blumenfeldti maalil? Kuidas ka ei oleks, tõlgendusvõimaluste paljusus veenab meid, et see leht on lisaks meisterlikule linnavaatele veel midagi väga palju enamat.