Uudised > TAVATUL KELLAAJAL ALGAV KUNSTISÜNDMUS:

TAVATUL KELLAAJAL ALGAV KUNSTISÜNDMUS:

Siim-Tanel Annus pärast pea 10-aastast pausi taas performance´iga publiku ees! Kaasaegse kunsti galeriis ARTDEPOO (Jahu tn. 12, Tallinn) avatakse 29. septembri õhtul algusega kell 21.00 Siim-Tanel Annuse personaalnäitus KAKSIKPOOLUSED.

Siim-Tanel Annus (1960) on eesti moodsa kunsti üks nimekamaid autoreid, kelle loomekarjäär ja esinemine näitustel algas  16-aastaselt. Paar aastat hiljem pälvis ta aga juba oma esimese kunstipreemia, mille andis välja Tallinna Kunstihoone. Annus on esinenud nii graafiku, maalija kui performance-kunstnikuna. Teda on peetud  üheks esimeseks eesti performance-kunstnikuks.  Annus alustas performance´itega 1980. aastal, korraldades neid kuni 1990ndate teise pooleni.  Oma etendustel tavatses kunstnik rõivastuda valgesse ja kanda kuningakrooni,  vahendades vaatajaile oma sõnumit läbi tulemängu ja tiheda sümbolite keele. Need visuaalselt efektsed etendused olid nii mõjusad, et autor valiti 1997. aastal esindama Eestit rahvusvaheliselt ühel kunstimaailma olulisimal sündmusel Veneetsia biennaalil. Veneetsia jäi  tema performance´ite punktsündmuseks. Esimene pikaajalisele pausile järgnenud taasväljaastumine on toimunud käesoleva näituse avamisel 29. septembril Artdepoos.

Siim-Tanel Annus (1960) on eesti moodsa kunsti üks nimekamaid autoreid, kelle loomekarjäär ja esinemine näitustel algas  16-aastaselt. Paar aastat hiljem pälvis ta aga juba oma esimese kunstipreemia, mille andis välja Tallinna Kunstihoone. Annus on esinenud nii graafiku, maalija kui performance-kunstnikuna. Teda on peetud  üheks esimeseks eesti performance-kunstnikuks.  Annus alustas performance´itega 1980. aastal, korraldades neid kuni 1990ndate teise pooleni.  Oma etendustel tavatses kunstnik rõivastuda valgesse ja kanda kuningakrooni,  vahendades vaatajaile oma sõnumit läbi tulemängu ja tiheda sümbolite keele. Need visuaalselt efektsed etendused olid nii mõjusad, et autor valiti 1997. aastal esindama Eestit rahvusvaheliselt ühel kunstimaailma olulisimal sündmusel Veneetsia biennaalil. Veneetsia jäi  tema performance´ite punktsündmuseks. Esimene pikaajalisele pausile järgnenud taasväljaastumine on toimunud käesoleva näituse avamisel 29. septembril Artdepoos.

Viimastel aastatel on Annus esinenud edukalt eelkõige maalikunstnikuna. Tema kunstihuvi sai alguse keskkooli ajal, mil ta  kuulus ringkonda, kes oli koondunud kunstnik Tõnis Vindi ümber. Vinti võib pidada üheks 20. sajandi teise poole olulisimaks eesti kunstnikuks üldse. Tema looming on läbivalt ja veendunult erinevate kultuuride sümboli- ja märgikeelt interpreteeriv, olles jätnud oma jälje ja mõju mitte üksnes tema õpilastesse, vaid kunstiprotsessi tervikuna.  Vindi õpilasena on Annuse loomingus  kujundi kui sümboli tähendusrikas avaldumine olnud igas üksikus teoses, teosteseerias ja näitusetervikutes läbivalt oluline.


Horisontaal. 2005. Akrüül, müaniit lõuendil. 70 x 167 cm
HIND 25 000.-

Samaaegselt Artdepoos avatava näitusega \"Kaksikpoolused\"  pakub heade juhuste kokkulangemine võimaluse vaadata Tõnis Vindi geomeetriliste ja arhitektuursete joonistuste seeriat Haus Galerii keldrisaalis.  Tegemist on Vindi suurema personaalse väljaastumisega peale tema pikka vaikimist eesti kunstiavalikkuses ning samuti kunstniku avalöögiga taas aktiivsema näitusetegevusega alustamisel.

Sarnasest märkide, sümbolite, kujundite, mõtete ja maailmaterviku tajumise anumast inspiratsiooni ammutavate kunstnikena on õpilase ja tema õpetaja väljenduskeel ja kunstivahendite valik siiski nauditavalt erinev. Detailse ja filigraanse joonistajana kõneleb Vint vaatajaga läbi perfektsete, pealtnäha süütute, ent labürindina endasse haaravate kompositsioonide.
 
Annuse näitusetööde kompositsioonid seevastu on lihtsad. Nende sugestiivsus peitub nende tähenduses, oskuses kunstniku poolt valitud sümboleid lahti mõtestada. Näituse pealkiri \"Kaksikpoolused\" annab vaatajale töid silmitsedes rea vihjeid. Läbivaks kujundiks maalidel on kaks küljetsi puutes, ent teineteise suhtes nihkes olevat poolikut kera. Kujutatavaks on kunstnikku inspireerinud päikesetõusud ja -loojangud, tegelikkus ja selle peegeldus, tegelikkus ja selle vari, asjade tõeline pool ja seda saatva nähtava-nähtamatu alaline olemasolu. Küsimus, kus lõpeb üks ja algab teine. Ning küsimus, kas see, mis näib omavahel vastanduvat, on tegelikult vastandumine või vastastikune täiustumine. Kas taevas ja maa ning vesi ja taevas sulanduvad üksteises või on ühe lõpp kindlaks piiriks sellele, kust algab teine. Ning siit jätkuvalt samad arutlused tihtipeale lõplikult vastaspoolteks peetavaist kooslustest nagu mees ja naine, õnn ja õnnetus, raev ja rahu....


Kompositsioone poolkeradega saadavad näitusel pea kujundipuhtad ja Annust tundmata ka kompositsioonita maalid. Autori ratsionaalset loomust silmas pidades on aga iga tema näiline emotsioon nähtavast läbimõeldum. Nende maalide struktuurne pealispind ja vaiksed värvide üleminekud eraldatuna kord nõrgemate, kord tugevamate toonipiiridega mõjuvad kui eelvõnked millegi tekkele. Kui signaalid, mis kannavad eneses hinnalist, ent veel lahtikodeerimata informatsiooni, vastuseid, mis kunstniku jaoks lõplikena kulmineeruvad näituse kesksetes poolringides.  Vaataja kulminatsioon on aga temas eneses, mis iganes konkreetses sümboolikas, mis elustudes kuskil tema alateadvuse sopis  kunstniku poolt looduga arutlustesse astub.     

|?>
< tagasi