HAUS GALERII KUNSTIHOOAEG ON AVATUD!
UUED NÄITUSED JA SÜGISOKSJONID, MIS TOIMUVAD 2., 3. JA 6. NOVEMBRIL 2024
Haus Galerii 25.02.2003-28.03.2003
SIIM-TANEL ANNUS
Siim-Tanel Annuse uued tööd panevad inimesele korraga nutva ja naerva maski ette.
Vahel Siim-Tanel Annuse ateljees olles ning tema piltidesse sukeldudes on mind tabanud kummaline aimdus, et seisan mingi mütoloogilise kaardi ees. See kaart ei viita ühelegi reaalsele või muinasjutulisele paigale, sealt puuduvad kohanimed, kõrgussamasusjooned, puuduvad legend ja teeviidad. Pigem on Annuse filigraanne joonestik tekitanud niitja võrgustiku, mis püüab kaardistab kunstniku sisemaailmast tõukuvat Äratundmist, seda ettevaatlikult kombates ja tasahilju nähtavaks tehes.
Haus Galeriis on üleval Annuse kõige uuemad
tööd, mis on valminud kas möödunud või juba sel aastal. Vähem kui paarkümmend
tööd on paigutatud ruumi nõnda, et tööde vahele tekivad omaette tühimikud, mida
võib nimetada pigem “pausideks jutu sees”. “Olen väsinud tihedast seinast,”
tunnistab kunstnik ise. Säärased pausid astuvad paradoksaalsel kombel
vestlusesse Annuse “vaiksete” töödega. Need on maalid, mis näitavad kunstniku
reserveeritust ning reedavad Annuse igatsuse tehnilise täpsuse ja läbimõelduse
järele. Seda poolt esindab eriti hästi kuuest maalist koosnev maaliseeria, kus
lõuendilt lõuendile kordub üks motiiv, mis oma teekonnal teeb läbi teatud
vaoshoitud vaatenurkade vahetumise protsessi. Motiiv, mida Annus uurib, ei tee
läbi mingeid olemuslikke ekspressiivseid nihkeid – vaatenurkade vahetumine on
küll märgatav, ent samas ka hoolikalt kontrollitud ja läbimõeldud. Maalide ees
kõndides rulluks justkui lahti pärgament, mis näitab ühe hetke kuute eri
seisundit. Nihe maailmasüsteemis, Kõiksuses kui soovite, on vaevumärgatav, aga
oluline ja olemuslik.
Samas võib nimetatud seeriat vaadata ka kui
psühholoogilist fenomeni: kui peeglit inimesele. Peeglimõiste saab eriti
äratuntavaks siis, kui kõrvutame Annuse ratsionaalseid, puhtapiirilisi ning
vaoshoitud töid teiste Haus Galeriis üleval olevate töödega. Viimastega jätkab
Annus oma tehniliste uuenduste teemat, liikudes maali ja graafika
kokkupuutepinnal. Musta fooni asemel kasutab kunstnik nüüd küll pruunikaid,
isegi roosteseid toone. Ent hoopis olulisemgi on märgata nende tööde sedavõrd
emotsionaalset laetust, et kohati tekib maalides situatsioon, kus võime rääkida
eksalteeritusest, piiride kadumisest, ratsionaalsuse lõplikust hülgamisest.
Maalipinnale lisatud esemed kunstniku omamaailmast (suled, lehed, kraaped jms.)
“oponeerivad” kontrollitud selgepiirilisusele ning loovad lõpuks näituse
üldmulje, millel on korraga naeratav ja nuttev mask ees.
Annuse religioosse ning pühaliku mõõtmega
kõiksusetajusse on käesoleva näitusega lisandunud tugev inimpsühholoogiline
moment: näidates inimese siseilma vastuolulisust, näitab Annus ka harmooniat,
mis nimetatud vastuolulisusest tõukub. Siin on maailm korraga pähklikoores,
igavik sukeldunud inimesesse endasse. Meie esmamulje ei peta meid: mingis mõttes
ongi tegu kahe erineva kunstniku ühisnäitusega. Ent viis, kuidas Annus suudab
oma maalide abil kaardistada inimsügavusi ning leida sealt selle, mis on ühine
kõigile ja seega Kõigele, on imekspandav.
Legendi pole siia juurde vajagi.
Ainult silmi, et ise näha ja vaadata. Ja leida.