Oksjonid > Toimunud > Haus Galerii

ok_na_553.jpg

Haus Galerii 10.05.2023 13:45

EESTI GRAAFIKA JA JOONISTUSE OKSJON

KEVAD 2023
Kolmapäev, 10. mai kell 18.00

LÄBI AJALOO

Eessõna: Piia Ausman, oksjoni kuraator 

Kataloogi tekstide autor: Heie Marie Treier, kunstiloolane (TLÜ/BFM) 

Haus Galerii 2023. aasta graafikat ja joonistusi koondav kunstioksjoni valik esitleb teoseid sarnaselt meie vanema ja moodsa kunsti oksjonite valikule, kronoloogias. Liigume läbi varaste kunstikümnendite kaasaega, eesmärgiga joonistada võimalikult mitmekesine ja ajastute tunnusjooni haarav tervikpilt Eesti graafika kujunemisloost. Graafika on süvenemist nõudev kujutava kunsti meedium, mille esmalt enamasti mustvalgena näiv maailm ei pruugi end väga pealetükkivalt avada, ent on seda enam paeluv, mida keskendunumalt selle sisulistesse ja ka tehnilistesse detailidesse kaevuda.

Ikka tekitab küsimusi graafika väärtus ja olulisus, teades, et see äärmiselt ajamahukas ja traditsioonilisi tehnikaid kasutades keerukalt valmiv töötulemus võimaldab siiski tihti luua enam kui ühe ja unikaalse teose. Igalt graafikaplaadilt trükitakse ettemääratud tiraaž. Ometi hinnatakse ka sel puhul haruldast, milleks jäävad alati tiraažide esimesed tõmmised, autorite enda loomingulised proovitööd, kus katsetatakse lõpptulemuse värvide valikuid ja intensiivsust, või kus pärast proove veel graafikaplaadiga edasi töötatakse. Samuti on huvitavad ka graafikale tehtud eeltööd, tihti joonistused, mis põhiteosele eelnevad, illustreerides kunstniku mõtte- ja käe liikumisi. 

Haus Galerii seekordne graafikaoksjoni valik on lähtunud printsiibist, eksponeerida valdavalt just unikaalsemaid selles tehnikas valminud teoseid autoritelt, kes on oma ala vaieldamatud professionaalid ning oskuslikud meistrid. Nii leiategi oksjonilt valdavalt graafikatiraaži esimesi tõmmiseid, autoriproove või vähese tiraažiga üksikud töid, mis on jäänud eksperimentaalseks. Mitte alati ei tehtud igast graafikaplaadist koguseliselt plaanitud trükiarvu, mis ei olnud omaette eesmärk. Oluliseks sai kunstiline väljakutse ning see, mida autorid omas ajahetkes pidasid oluliseks just läbi selle tehnika võimaluste kujutada. Milline arv teoseid reaalselt valmis, oli väga individuaalne ning sõltus asjaoludest. Ühtegi graafikatiraaži ei trükitud kunagi reeglina kohe lõpuni vaid vajaduse järgi, vältides liigseid ja tarbetuid kulusid. Seega on graafikas ka palju ainukordset, mis sõltus kunstniku enda otsusest või mida soodustasid erinevad ajastuloolised põhjused. Graafika kõrval on selle oksjoni oluline rõhk aga ka joonistusel ning joonele lisanduval segatehnikal, mis pakub nii mitmeidki vaheldusrikaste tehniliste lahendustega kompositsioone.

Taaskord oleme koos väärtustamas eesti kunsti, läbi selle ühe iseloomulikuma ja natuuripärasema tehnika, mis nõuab eeskuju seadvat pühendumist ja keskendumist, et jõuda kujutu parima, köitva ja huvipakkuva tulemuseni - teosteni, mida antud oksjonivalik mitmekülgselt esindab. 

 

< tagasi

1920. JA 1930. AASTAD

Eesti Vabariik oli sündinud, isegi vastu paljude inimeste ootusi. See oli väike ime, et maailmapoliitikas oli tekkinud võimalusteaken ühe uue väikeriigi loomiseks. 1920. aastate olud olid kunstnike jaoks suhteliselt kasinad, ometi hakkas juba 1919. aastal, Vabadussõja ajal, Tartus tööle kunstikool Pallas. Esimesed lõpetajad saadeti ellu 1924. aastal, nende seas noor väherääkiv Eduard Wiiralt, kelle annet imetlesid kõik kaaskunstnikud. Wiiralti rääkimisviisiks olid tema visuaalne looming. 1920. aastatete mõistes radikaalid, nende seas Jaan Vahtra, koondusid aga Eesti Kunstnikkude Rühma -- radikaalsus tähendas toona rahvusvahelise avangardkunsti-konstruktivismi mõjulisi otsinguid.

Eesti graafika nautis 1930. aastatel vilju, mis olid istutatud 1920. aastatel. Kunsti superstaariks tõusis Pallase kooli esimene lõpetaja Eduard Wiiralt, andekuse etalon, kellest oodati Kõrgemas Kunstikoolis Pallas õppejõuks hakkamist, milleks ta ei tundnud suure vaikijana siiski kutsumist. 1930. aastatel edendasid Pallases graafika õpetamist Hando Mugasto ja Arkadio Laigo. Wiiralt reisis aga ringi ja kogus visuaalseid stiimuleid, mida oma teostesse valada. Tallinnas oli Riigi Kunsttööstuskoolis joonistamise ja graafika õpetajaks Günther Reindorff, samuti ülehea joonistaja.

Nauding (kaanekavand)
1. Jaan Vahtra Nauding (kaanekavand) 1929. Guašš, must paber Km 12.4 x 10.9 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine 1 200 Haamrihind 1 200
Mehe pea
2. Eduard Wiiralt Mehe pea 1932. Värviline pliiats, paber Km 27.7 x 19.7 cm (raamitud) Alghind 3 100 Viimane pakkumine 3 100 Haamrihind 3 100
Aktid
3. Eduard Wiiralt Aktid 1932. Pehmelakk Plm 49 x 30.8 cm (raamitud) Alghind 4 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Mündi tänav
4. Erich Pehap Mündi tänav 1933. Kuivnõel Km 20.3 x 16.3 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine 1 600 Haamrihind 1 600
Museoloogiline pealkiri: Neegri pea
5. Eduard Wiiralt Museoloogiline pealkiri: Neegri pea 1933. Puugravüür Km 21.4 x 16 cm (raamitud) Alghind 2 900 Viimane pakkumine 4 400 Haamrihind 4 400
Naised rannal
6. Eduard Wiiralt Naised rannal 1934. Pehmelakk Plm 39.5 x 49.2 cm (raamitud) Alghind 6 200 Viimane pakkumine 9 300 Haamrihind 9 300
Suure puu all
7. August Luiga Suure puu all 1935. Linoollõige Km 13.8 x 17.8 cm (raamitud) Alghind 300 Viimane pakkumine 300 Haamrihind 300
Lapsed
8. Eduard Wiiralt Lapsed 1935. Litograafia Km 43 x 58 cm (raamitud) Alghind 8 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Claude
9. Eduard Wiiralt Claude 1935. Itaalia pliiats, paber Vm 33.8 x 22.3 cm (raamitud) Alghind 5 900 Viimane pakkumine 8 300 Haamrihind 8 300
Vainupea rand
10. Günther Reindorff Vainupea rand 1936. Grafiit, paber Lm 31.2 x 39 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 3 000 Haamrihind 3 000
Berberi poiss
11. Eduard Wiiralt Berberi poiss 1938. Kuivnõel Plm 39.5 x 29 cm (raamitud) Alghind 5 200 Viimane pakkumine 5 200 Haamrihind 5 200
Paadid rannal
12. Eduard Rüga Paadid rannal 1938. Puugravüür Km 14.5 x 21 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Natüürmort
13. Eduard Rüga Natüürmort 1939. Puugravüür Km 20.7 x 16 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine 800 Haamrihind 800
Pariisi vaade
14. Johannes Võerahansu Pariisi vaade 1939. Akvarell, segatehnika Lm 17 x 27 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine 2 100 Haamrihind 2 100

1940. AASTAD

1940. aastatel tõi II Maailmasõda kaasa sügava veelahkme – kes kunstnikest emigreerus läände, kes itta, kes jäi Eestisse, kelle saatus oli traagiline, kes kannatas, kellel läks hästi. Käesolevas HAUS galerii maali ja graafika oksjonivalikus käsitletakse kodus ja välismaal elavaid kunstnikke, nagu ikka, ühtemoodi, neil vahet tegemata. Ent külma sõja perioodil (kui tugevalt vastandati sotsialistlikku ja kapitalistlikku maailmakorda, nagu oleks tegemist kahe erineva planeediga) polnud see võimalik.

1947. aastal hakkas Tallinnas tegutsema graafikaateljee. 2022. aastal tähistasid graafikud oma ateljee asutamise 75. aastapäeva. Selle tähtpäeva puhul kureeriti ARS-i linnakus tagasivaateline näitus ja dokumenteeriti veidi ajalugu. 13-minutises videos on juttu erialast, seltskondlikust suhtlemisest, kunstnike sisenaljadest ja reaalaja ühiskondlikust olukorrast kuni 1991. aastani ehk nõukogude aja lõpuni välja. Nii saab siinsest videost mõneti üldistuse graafikute vaatenurgast oma erialale tagantjärele, vt http://www.youtube.com/watch?v=nD7u_dFzqyc

Berberi tüdruk kaameliga
15. Eduard Wiiralt Berberi tüdruk kaameliga 1940. Pehmelakk Plm 49.3 x 39.9 cm (raamitud) Alghind 4 800 Viimane pakkumine 13 100 Haamrihind 13 100
Börsi käik
16. Märt Laarman Börsi käik 1942. Diatüüpia Km 27.2 x 21 cm (raamitud) Alghind 600 Viimane pakkumine 650 Haamrihind 650
Luik
17. Märt Laarman Luik 1943. Puulõige Km 27 x 19.8 cm (raamitud) Alghind 600 Viimane pakkumine 1 600 Haamrihind 1 600
Lapi maastik (Vaisaluokta)
18. Eduard Wiiralt Lapi maastik (Vaisaluokta) 1946. Kuivnõel Plm 34.9 x 43.8 cm (raamitud) Alghind 3 900 Viimane pakkumine 18 200 Haamrihind 18 200
Pühavaimu tänav (Säde tänav)
19. Evald Okas Pühavaimu tänav (Säde tänav) 1946. Autolito Vm 43 x 34 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 1 300 Haamrihind 1 300

1950. AASTAD

 

Kuni 1953. aastani ehk Stalini surmani oli elu Eesti NSV-s eriti ängistav ja täis hirmu. Tagantjärgi on nõukogude riigi enesekehtestamist pärast sõda ja selle mõju üksikindiviidile analüüsinud eesti ja soome kirjanikud Imbi Paju ja Sofi Oksanen. Pärast 1953. aastat toimus teatud vabanemine, kuid kunstis tuli selleks oodata veel kümme aastat, kui 1966. aastal tungis nagu paisu tagant esile uus põlvkond, uus mõte ja visuaal. 

Siinses oksjonivalikus pakutakse nii Eestis elavate kunstnike töid kui Rootsi emigreerunud eesti kunstnike töid. Kes tegi kunsti nii nagu riik parajasti nõudis, kes tegi kunsti nii nagu riiki poleks olemaski, see oli nõukogude kunstnike peamine dilemma. Rootsis elades oldi otsestest poliitilistest painetest vabad, ometi kanti neid enda sees ikkagi kaasas. Rahvusvahelised pinged viisid Berliini müüri püstitamiseni 1961. aastal ja seda ning järgnevat perioodi nimetatakse globaalpoliitikas külma sõja perioodiks. 

Selliste väliste raamistike sees tegid kunstnikud aga ikka oma kunsti edasi, eks kunst ole see vabaduse saar, mis aitab vaimselt ellu jääda.

Linnuse ehitamine
20. Eerik Haamer Linnuse ehitamine 1950-1955. Süsi, paber Vm 46 x 55 cm (raamitud) Alghind 2 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Mapp
21. Aleksander Laar Mapp "Mälestused kutsuvad" 1953. 18 linoollõiget Lm 26.5 x 20.6 cm (raamimata) Alghind 1 800 Viimane pakkumine 1 800 Haamrihind 1 800
Maata ja tööta
22. Ilmar Torn Maata ja tööta 1955. Akvatinta Plm 31.7 x 40.4 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine 3 600 Haamrihind 3 600
Vana aed
23. Günther Reindorff Vana aed 1959. Grafiit, paber Lm 31.3 x 39 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 4 200 Haamrihind 4 200
Teel
24. Herman Talvik Teel 1959. Puulõige Vm 51 x 35.5 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine 900 Haamrihind 900

1960. AASTAD

1960. aastad olid kunstnike jaoks parimas mõttes plahvatuslikud, toetudes vaimus rahvusvahelise noorteliikumise vabastusele ja erilisele sisemisele rõõmule, mis esitas vastukaalu II Maailmasõja painele. Graafikas algas 1960. aastatel omamoodi kuldaeg, mis vormistati Tallinna Graafikatriennaali asutamisega 1968. aastal ning sai erilise hoo sisse 1970ndatel, vt http://www.triennial.ee/ajalugu/. Siit loeme: „Graafika, mida on kerge paljundada ja levitada, sai uuenduslike kunstisuundumuste ja alternatiivse suhtluse oluliseks vahendiks.”

Nagu ikka, tuleb kunstnik oma põlvkonnast, haridustaustast ja esteetilistest valikutest. Ka 1960. aastail oli osadel kunstnikel pigem traditsiooni hoidja roll (need, kelle haridus pärines 20. sajandi alguse Peterburist või 1930. aastate Tartu Pallasest), teistel kunstnikel aga uuendaja roll. Siinsest HAUS-i oksjoni komplektist tõusevad vast esile Evald Okase iseenesest lihtsad tööd, kuid kunstnik nautis ühiskondlikku tunnustust ja reisimist, mis võimaldas end teostada väga stiilsel ja šikil viisil.

Tallinna Lauluväljak
25. Ardo Sivadi Tallinna Lauluväljak 1960. Süsi, paber Vm 30.5 x 42.5 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Tantsimas
26. Erich Pehap Tantsimas 1961. Vineerilõige Km 48.5 x 60.7 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine 2 100 Haamrihind 2 100
Talupoegade tants
27. Johannes Võerahansu Talupoegade tants 1962. Süsi, paber Vm 41.6 x 59.3 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 1 300 Haamrihind 1 300
Naiskunstnik
28. Evald Okas Naiskunstnik 1962. Kuivnõel, akvatinta Plm 49.5 x 31.7 cm (raamitud) Alghind 4 200 Viimane pakkumine 5 900 Haamrihind 5 900
Eeltöö linoollõikele
29. Jüri Arrak Eeltöö linoollõikele "Kolm inimest" 1964. Tušš, guašš, paber Lm 49.8 x 40.2 cm (raamitud) Alghind 2 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Jaapanlannad
30. Evald Okas Jaapanlannad 1965. 6 litograafiat 65 x 54.3 cm (raamitud) Alghind 6 600 Viimane pakkumine 12 700 Haamrihind 12 700
Pillimäng
31. Toivo Kulles Pillimäng 1965. Koloreeritud linoollõige Km 16.2 x 11.3 cm (raamitud) Alghind 300 Viimane pakkumine 300 Haamrihind 300
Rahvatantsijad
32. Toivo Kulles Rahvatantsijad 1965. Koloreeritud linoollõige Km 15 x 10.5 cm (raamitud) Alghind 300 Viimane pakkumine 400 Haamrihind 400
Maastik lammastega
33. Ardo Sivadi Maastik lammastega 1960ndad. Süsi, paber Vm 54.7 x 39.8 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Pääsuke
34. Ott Kangilaski Pääsuke 1960ndad. Kuivnõel Plm 29 x 24.8 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine 1 300 Haamrihind 1 300
Roomlanna
35. Evald Okas Roomlanna 1966. Akvarell, segatehnika Vm 58.7 x 31.8 cm (raamitud) Alghind 5 100 Viimane pakkumine 5 100 Haamrihind 5 100
Üksik puu metsa taustal
36. Günther Reindorff Üksik puu metsa taustal 1967. Grafiit, paber Vm 13.3 x 10.3 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 1 300 Haamrihind 1 300
Kaluriküla
37. Esko Lepp Kaluriküla 1967. Puulõige Km 18.5 x 23.7 cm (raamitud) Alghind 400 Viimane pakkumine 1 200 Haamrihind 1 200
Eesti neiu
38. Evald Okas Eesti neiu 1967. Tušš, paber Vm 19.5 x 13.5 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Võrguparandajad
39. August Luiga Võrguparandajad 1968. Akvarell, segatehnika, paber Lm 34.7 x 30 cm (raamitud) Alghind 1 700 Viimane pakkumine 2 400 Haamrihind 2 400

1970. AASTAD

Graafika seisukohalt võib 1970. aastaid pidada ikkagi eesti graafika kuldajaks, kui selle valis eneseväljenduseks palju andekaid kunstnikke – suur plejaad naisgraafikuid (keda HAUS-i seekordsel oksjonil on esindatud küll vähe) ja mõned ülitugevad meesgraafikud, kellest siinses valikus leiduvad Vello Vinna ja Peeter Ulase tööd, lisaks näitustel suhteliselt ääre-alale jäänud Illimar Paul. Samuti kunstnikud, kellele graafika oli üks väljendusviis paljude seas nagu Jüri Arrak, Leonhard Lapin, Peeter Mudist, Kaljo Põllu, Evald Okas. Graafikutel olid Nõukogude Eestis suhteliselt vabad käed, seda ei kontrollitud ega tsenseeritud nii nagu maalikunsti, mida peeti kunstihierarhias kõrgeimaks kunstivormiks. Eesti graafikud lõid sellele vastukaaluks omaenda kunstihierarhia, kus graafika asus kõrgeimal kohal. Taoline eneseväärikuse ja austuse tunnetamine eriala vastu oli erakordne.

Graafikute kogukonna enesetunnetust aitas kujundada 1968. aastal asutatud rahvusvaheline Tallinna Graafikatriennaal, mille institutsionaalset rolli erialale pole võimalik ülehinnata. Selle kohta lähemalt vt http://www.triennial.ee/ajalugu/ .

Käesolev oksjonivalik toob kokku ka mõned teisel pool Berliini müüri tegutsenud eesti kunstnikud – Endel Kõksi Rootsist ja Erich Pehapi Kanadast. Mõlemal kunstnikul oli Kõrgema Kunstikooli Pallas haridus 1930-ndate Tartust ja kumbki arenes Vabas Maailmas oma suunas, tundmata muret tsensuuri jms suhtes.

Pime loeb raamatut (Autoportree)
40. Peeter Mudist Pime loeb raamatut (Autoportree) 1970. Ofort Plm 32.7 x 48 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine 2 100 Haamrihind 2 100
Maja
41. Jüri Arrak Maja 1970. Linoollõige Km 35 x 49.5 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Ränd
42. Peeter Ulas Ränd 1972. Pehmelakk Km 49.4 x 91.5 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine 3 600 Haamrihind 3 600
Lilled IX
43. Malle Leis Lilled IX 1972. Serigraafia Km 61 x 61 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Kahekesi (sarjast
44. Kaljo Põllu Kahekesi (sarjast "Kodalased") 1973. Metsotinto Plm 35.5 x 49.3 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 16 100 Haamrihind 16 100
Europe
45. Jüri Arrak Europe 1974. Linoollõige, värvipliiats Km 20.9 x 26.2 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine 3 800 Haamrihind 3 800
Kullerkupud
46. Johannes Võerahansu Kullerkupud 1975. Süsi, paber Vm 99 x 68 cm (raamitud) Alghind 2 600 Viimane pakkumine 3 600 Haamrihind 3 600
Purjekad
47. Evald Okas Purjekad 1976. Ofort, akvatinta Plm 49 x 64.5 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine 1 400 Haamrihind 1 400
Kell II
48. Vello Vinn Kell II 1976. Söövitus Km 49.2 x 49.2 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine 1 900 Haamrihind 1 900
Mängud puu ümber
49. Jüri Arrak Mängud puu ümber 1976. Sügavtrükk Plm 62.7 x 49 cm (raamitud) Alghind 2 200 Viimane pakkumine 7 100 Haamrihind 7 100
Eesti maastik
50. Kaljo Põllu Eesti maastik 1976. Metsotinto Plm 33.2 x 44 cm (raamitud) Alghind 1 900 Viimane pakkumine 4 800 Haamrihind 4 800
Natüürmort
51. Erich Pehap Natüürmort 1977. Linoollõige Km 32.5 x 27.8 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine 900 Haamrihind 900
Varjud aias
52. Olga Terri Varjud aias 1974. Söövitus, metsotinto Plm 28.3 x 24.8 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine 2 400 Haamrihind 2 400
Naine-Masin XXIV
53. Leonhard Lapin Naine-Masin XXIV 1978. Kõrgtrükk 40 x 38 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 5 300 Haamrihind 5 300
Linnamaastik VII (Hiroshima)
54. Illimar Paul Linnamaastik VII (Hiroshima) 1978-1979. Tušš, paber Km 55.5 x 57 cm (raamitud) Alghind 2 800 Viimane pakkumine 4 000 Haamrihind 4 000
Metsikud hobused
55. Endel Kõks Metsikud hobused 1979. Segatehnika, paber Km 18 x 24.3 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine 2 100 Haamrihind 2 100
Vaade Toompealt
56. Vive Tolli Vaade Toompealt 1979. Söövitus Plm 22.8 x 22.6 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine 700 Haamrihind 700

1980. AASTAD

1980. aastad algasid ühes mõttes äärmuslikult ja lõppesid vastupidises mõttes äärmuslikult.

Graafika oli 1980. aastate alguse Eesti NSV-s samas seisus nagu maalikunst. Kommunistliku Partei etteotsa määratud Karl Vaino isik oli märgiline, sest tema aega on hakatud nimetama stagnatsiooniks. Kunstirahvale tähendas see põhiliselt oma teoste täiustamist ja veel kord täiustamist, senise saavutatu kinnistamist, aga ilma uuenduseta. Tundlikumatele kunstnikele paistis vaimne õhkkond lootusetu. Kunstiteadlane Evi Pihlak esitas artiklis Athur Danto laadis küsimuse: kas eesti kunst on nüüd lõplikult valmis saanud? Ometi, nagu ikka, valitseb enne koitu kõige pimedam aeg, globaalsed pöördelised sündmused hakkasid toimuma 1980. aastate teisel poolel. Berliini müür, mis rajati 1961. aastal, langes 1989. aastal, ning ees olid laviinina rulluvad rahvusvahelised muutused, milles osales ka Eesti. 

Praegu raske meenutada, kuid 1980. aastate lõpul – 1990. aastate algul omandas graafikakunst mõneti valuuta rolli. Ajal, mil nõukogude rublad kaotasid kehtivuse ja eesti kroonid polnud veel tulnud, sai osadest graafilistest lehtedest n-ö raha, mida inimesed vahetasid Soome jm reisides valuutaks. Tegemist ongi ju õieti paljundatava kunstiliigiga, mille mõte on levida laiuti. Lühikeseks ajaks tõusis nõudmine eesti graafika järele taevasse, mis oli täiesti pretsedenditu olukord. 

Kui vaadata HAUS galerii graafika oksjonivalikut, siis kunstnikud lõid südamega kõrgekvaliteedilist kunsti, millel oma sisemine loogika ja põhjendus.

Koos
57. Andrus Kasemaa Koos 1980. Koloreeritud litograafia Km 54.5 x 44.5 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Pikk reis
58. Peeter Mudist Pikk reis 1980. Värviline linoollõige Km 17.5 x 24.4 cm (raamitud) Alghind 1 200 Viimane pakkumine 2 700 Haamrihind 2 700
Laste sünnipäev
59. Eerik Haamer Laste sünnipäev 1980. Värviline litograafia Vm 41.5 x 58.4 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 3 000 Haamrihind 3 000
Lilled XCIII
60. Malle Leis Lilled XCIII 1983. Serigraafia Km 24.9 x 25 cm (raamitud) Alghind 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Mäkketõus
61. Ilmar Malin Mäkketõus 1984. Litograafia Km 27.8 x 18.7 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Daam kübaraga
62. Valdur Ohakas Daam kübaraga 1984. Akvarell, viltpliiats Vm 35.5 x 26.8 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine 1 300 Haamrihind 1 300
Hommik
63. Marje Üksine Hommik 1985. Värviline litograafia Km 35 x 40 cm (raamitud) Alghind 700 Viimane pakkumine 1 500 Haamrihind 1 500
Laevad Tallinna silueti taustal
64. Evald Okas Laevad Tallinna silueti taustal 1985. Litograafia Km 23 x 35 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine 900 Haamrihind 900
Rooma II
65. Mare Vint Rooma II 1987. Litograafia Km 39.8 x 39 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine 2 700 Haamrihind 2 700

1990. AASTAD

 

1990. aastad on HAUS-i oksjoni graafikapakkumises esindatud kuue tööga viielt kunstnikult, kes kõik on sündinud eri aastakümnel. 1990. aastad olid poliitiliste muudatuste tõttu keerukad ja kunstnikele üldiselt hingeliselt raske aeg üle elada (vana seadusandlus enam ei kehtinud ja uus veel ei kehtinud, senised institutsioonid olid kunstis kaotanud jõu ning uued töötasid vaid noorte kunstnikega jms). Ometi esindavad siinsed tööd lootusrikast vaadet tulevikku ja kõrgemale tõusmist olmeprobleemidest, mis olid tolal ju küllalt suured. Võib öelda, et need tööd jätkasid senise kunsti head tava ega pürginud otseselt osalema kunstiuuendustes, mis tekitasid võõristust paljudes, kelle jaoks kunstipõhimõtted läbi mõeldud ja paigas.

Iivi
66. Marko Mäetamm Iivi 1992. Litograafia Km 35 x 46 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 1 500 Haamrihind 1 500
Tähelepanu!
67. Marko Mäetamm Tähelepanu! 1992. Litograafia Km 34.5 x 49.5 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine 3 200 Haamrihind 3 200
Eestimaa
68. Kaljo Põllu Eestimaa 1995. Värviline metsotinto Plm 50.7 x 38.4 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 2 900 Haamrihind 2 900
Saaremaa maastik
69. Hugo Mitt Saaremaa maastik 1995. Pastell, paber Vm 32.4 x 41 cm (raamitud) Alghind 900 Viimane pakkumine 2 400 Haamrihind 2 400
Avarus
70. Silvi Liiva Avarus 1997. Kuivnõel Plm 52.2 x 60 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Naine istutab roosi
71. Maara Vint Naine istutab roosi 1999. Tušš, segatehnika, paber Vm 42.3 x 42.3 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 2 400 Haamrihind 2 400
Vana Tallinn V
72. Leonhard Lapin Vana Tallinn V 2004. Litograafia Km 38.2 x 36 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine 1 700 Haamrihind 1 700
Naine pükstes II
73. Peeter Mudist Naine pükstes II 2005. Linoollõige, sinine paber Km 30.5 x 20.3 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 1 300 Haamrihind 1 300

2020. AASTAD

Praegune aastakümme on alles alanud. Pikka aega avalikkuse ees suhteliselt vaiksed graafikud on hakanud uuesti koonduma, Vabagraafikute Ühendus aktiveeruma. Graafikute jõud on ikka ja alati peitunud omavahelises koostöös ja ühenduses. Nüüdsest tegutsetakse Eesti Kunstnike Liidule kuuluvas ARS-i kunstilinnakus Pärnu mnt 154, kus asub Graafikakoda ja näituseruum. 

2022. aastal tähistasid graafikud graafikaateljee asutamise 75. aastapäeva – järelikult hakati tegutsema 1947. aastal. Sel puhul kureeriti ARS-i linnakus näitus ja dokumenteeriti nii näitust kui ka kunstnike mälestusi 13-minutises videos, milles on juttu erialast, seltskondlikust suhtlemisest, kunstnike sisenaljadest ja reaalaja ühiskondlikust olukorrast. https://www.youtube.com/watch?v=nD7u_dFzqyc

Lõpetuseks aga graafikaga seostuv teade Christie’se oksjonimaja uudisvoost. 23. märtsil 2023. aastal müüdi jaapani graafiku Katsushika Hokusai 1830. aastate alguse puulõige „Suur laine” rekordilise hinnaga – 2,8 miljonit dollarit. https://news.artnet.com/market/great-wave-hokusai-asia-week-new-york-2023-2278321

Hokusai graafikast sai alguse mõiste „japonism”, mis mõjutas oluliselt 19. sajandi lõpu prantsuse kuulsat postimpressionistlikku maalikunsti, näiteks Gauguini ja teisi maalijaid. Eks sealtkaudu tulid impulsid ka eesti kunsti.

Misantroop
74. Regina-Mareta Soonsein Misantroop 2020. Linoollõige Km 42 x 29.7 cm (raamitud) Alghind 600 Viimane pakkumine 700 Haamrihind 700