Oksjonid > Toimunud > Haus Galerii

ok_na_560.jpg

Haus Galerii 04.11.2023 15:00

EESTI KUNSTIKLASSIKA OKSJON: AJATUD VISIOONID

Laupäev, 4. november kell 15:00

Haus Galerii käesolev oksjoniteoste valik on keskendunud ajatutele visoonidele eesti kunstis, sünkroniseerudes maailmakunsti meeleoludega. Tutvustame meie vanema perioodi autorite loomingulisi nägemisi ja nägemusi, olles inspireeritud klassikalisest modernismist aktsendiga 19. sajandi lõpu Pariisist  - kunstimetropolist, kus eesti esimesed professionaalid õppimas ja ilma kogemas käisid, saades isikupärasteks visuaalse maailma interpreetideks. Teosteparaad galeriiseintel on seekord rõhutatult värviküllane, pikituna 1940ndate ja 50ndate suletud toonides maastikest, mille krooniks on Ado Vabbe teos. Rariteetidena tõusevad oksjonivalikus esile Johannes Einsild, kelle teoseid on teada muuseumite kollektsioonides vaid ühe käe sõrmedel, ent ka Ants Laikmaa, kelle välismotiivid, siinkohal Tuneesia reisist jäänud maastikud, on oksjonitel harvad. Niisamuti ka Endel Kõksi eksiili eelne looming või Richard Uutmaa 1930ndate aastate lõpu hõbehallid rannaküla muljed. Kollektsioonis on 67 teost, mille mõtteid ja meeleolusid mööda sel sügisel koos meiega jalutada. 

Haus Galerii oksjoni kuraator, Piia Ausman 

< tagasi

Rand

Saare või laiemalt rannaelu kogemus on Eesti vanemas maalikunstis üllatavalt sage, kuna kunstnikud ei pruukinud ise olla sugugi pärit saartelt. Näiteks Johannes Võerahansu sündis ja kasvas hoopis Kesk-Eestis, kuid ometi avastab 1930ndatel enda jaoks Saaremaa. Põhjused, miks kunstnikud pöördusid rannaelu või saarekogemuse poole, olid erinevad. Mõned imetlesid looduse meeleolu ja seda spetsiifilist rauget atmosfääri, mida mets või maa kunagi ei paku, kuid rahulik avar veteväli küll. See tekitab ühe teistsuguse tunde, mida on võimalik kogeda vaid mere ääres – isegi päike loojub merre teistmoodi kui metsa taha ja kuu pakub üht teist vaatemängu. 

Teiselt poolt võlus autoreid Saaremaa või Kihnu juures hoopis teatud arhailisus: vanad lääpavajunud rehielamud, paljasjalgsus, loomade talitamine ja nii edasi. Säärane teatud vaesus võlus ja seda romantiseeriti. Saarte äralõigatus ümbritsevast, nendes tajutud omapärad ja võib-olla ka eemaldumine muu maailma tormilistest arengutest haaras kahtlemata Eesti autoreid, kes oma meelelaadilt otsisid üldiselt mitte moodsat, vaid romantilist, stabiilset, igavest. Sinna juurde kuulus ka rannainimeste eluolu vaatlemine, kuna näiteks kalapüük on sedavõrd iidne töö, et näib olevat puutumatu moodsa maailma tõmbetuultest ja näitab meile inimese ja looduse vahetut sidet, mida näiteks trammiga sõitmine pakkuda ei suuda.

Prangli rand
1. Arnold Kalmus Prangli rand 1937. Õli, lõuend 80.5 x 110.5 cm (raamitud) Alghind 6 800 Viimane pakkumine 8 600 Haamrihind 8 600
Saaremaa motiiv
2. Johannes Võerahansu Saaremaa motiiv 1939. Õli, vineer 19.6 x 26.9 cm (raamitud) Alghind 2 100 Viimane pakkumine 2 100 Haamrihind 2 100
Noarootsi vaade
3. Oskar Obst Noarootsi vaade 1944. Õli, papp 34.5 x 50 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine 5 000 Haamrihind 5 000
Sääreküla - Kihnu
4. Juhan Nõmmik Sääreküla - Kihnu 1952. Õli, lõuend 50 x 65 cm (raamitud) Alghind 4 600 Viimane pakkumine 5 900 Haamrihind 5 900
Saaremaa maastik
5. Johannes Võerahansu Saaremaa maastik 1953. Õli, papp 38 x 55 cm (raamitud) Alghind 3 900 Viimane pakkumine 5 100 Haamrihind 5 100
Harrastuskalamehe kojutulek
6. Boris Ninemäe Harrastuskalamehe kojutulek 1960ndad. Õli, lõuend 38 x 61 cm (raamitud) Alghind 2 200 Viimane pakkumine 20 600 Haamrihind 20 600
Maastik heinakuhjaga
7. August Luiga Maastik heinakuhjaga 1972. Guašš, paber Lm 36.5 x 48.5 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine 6 500 Haamrihind 6 500
Saaremaa vaade
8. Lembit Saarts Saaremaa vaade 1980. Õli, papp 50 x 70.5 cm (raamitud) Alghind 2 700 Viimane pakkumine 3 600 Haamrihind 3 600

Pingestatud maastik

Kunstiteoseid võib vaadelda väga erinevate nurkade alt. Üks lihtsamaid viise on vaadata maali teemat: mida kunstnik on kujutanud. Sageli ei anna see aga pooltki kunstiteose tähendusest, kuna pintslitöö, värvide, kompositsiooni ja muu abil luuakse veel lisakihistusi. Nii tekib teostesse ka spetsiifiline meeleolu, mida on raske isegi sõnadesse panna, kuid on tajutav. Nii näiteks on Jaan Grünbergi maal küll loodusest, kuid see ütleb vähe, sest teost vaadates tajume seal teatud pinget, võbelust, tähelepanu. Samamoodi on Johannes Einsildi kunstiajalooline avastus ühelt poolt küll loodusmaal, kuid hoopis olulisem on värvidest ja vormidest tekkiv dramaatilisus. Einsild ei keskendu idüllile, isegi kui pealtnäha see on nii: teda huvitab looduse kasutamine toormaterjalina, et ehitada sellele vundamendile omaette kunstiline lähenemine. Eerik Haameri maastikuvaatesse tekib pinge hoopis värvide kaudu, kuna lakooniline napp tühermaa tekitab vaatajas intellektuaalselt huvitavama seisundi kui järjekordne kaunismaastik. August Janseni maali tekib aga pingelisus tänu ekspressiivselt äkilistele ja põiklevatele pintslilöökidele, mis rabelevad erinevatesse suundadesse, väljendades looduses peituvaid sisemisi impulsse.

Vaade Pühajärvele
9. Johannes Einsild Vaade Pühajärvele 1917. Õli, lõuend 50.5 x 60.5 cm (raamitud) Alghind 6 200 Viimane pakkumine 56 100 Haamrihind 56 100
Äikese eel
10. August Jansen Äikese eel 1930ndad. Õli, lõuend 33 x 46 cm (raamitud) Alghind 3 100 Viimane pakkumine 9 900 Haamrihind 9 900
Maastik
11. Jaan Grünberg Maastik 1942. Õli, paber Lm 19 x 24 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine 1 600 Haamrihind 1 600
Maastik
12. Eerik Haamer Maastik 1948. Õli, lõuend 65 x 92.5 cm (raamitud) Alghind 5 900 Viimane pakkumine - Haamrihind -

Idüll

Eesti autorid on üldiselt armastanud mitte pingeid, vaid harmooniat. Lõuenditel ei elata välja enda ega ühiskonna traumasid (muidugi on ka erandeid), vaid tuuakse pigem välja selle maailma idüll – või kui sellest ei piisa, luuakse teostele omamoodi paralleelmaailm, mis on veel idüllilisem kui päriselu. Loomulikult leitakse idüll ennekõike loodusest, kuna selles pole midagi veatut. Sageli puhastatakse maastik inimesest sootuks – me ei näe figuure või isegi nende jäetud märke nagu näiteks maju. Kui inimese kohalolu on aimatav või näha, siis alati loodusega kooskõlas. Näeme heinasaadusid või koloriidis ümbritsevaga ühtesulavaid suvitajaid. Värvid on neil idüllilistel maastikel reeglina soojad, õhku ja avarust on palju, paistab lakkamatu päike, kuid mitte liialt teravalt, vaid teatud raugusega. Siia kõrvale võiks asetada ka Hilda Kamdroni pildi maasikatest. Omal ajal üheks kõige andekamaks õpilaseks peetud Kamdroni peaaegu kogu looming on hävinud, kuid õrn pilt maasikatest näitab, kuidas erinevate pingetega kimpus autor otsib oma kunstis väljapääsu ja leiab selle õrnas argises hetkes.

Suvine maastik
13. Ado Vabbe Suvine maastik 1940ndad. Õli, lõuend 80.2 x 63.2 cm (raamitud) Alghind 45 800 Viimane pakkumine - Haamrihind -
Sügisene maastik jõega
14. Andrei Jegorov Sügisene maastik jõega 1940ndad. Õli, lõuend 60.5 x 86 cm (raamitud) Alghind 13 200 Viimane pakkumine 15 200 Haamrihind 15 200
Emajõe kallas paatidega
15. Ado Vabbe Emajõe kallas paatidega 1950. Õli, papp 52.5 x 67.5 cm (raamitud) Alghind 19 000 Viimane pakkumine 37 500 Haamrihind 37 500
Maastik
16. August Albo Maastik 1950ndad. Õli, lõuend 56.5 x 71.5 cm (raamitud) Alghind 5 400 Viimane pakkumine 13 200 Haamrihind 13 200
Suvine puhkehetk
17. August Luiga Suvine puhkehetk 1960-1970ndad. Õli, lõuend 65 x 79 cm (raamitud) Alghind 4 400 Viimane pakkumine 23 100 Haamrihind 23 100
Maasikad
18. Hilda Kamdron Maasikad 1957. Akvarell (dubleeritud papile) Km 21.5 x 28 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine 6 500 Haamrihind 6 500
Sirelite aeg
19. August Luiga Sirelite aeg 1965. Õli, lõuend 99.5 x 65 cm (raamitud) Alghind 5 100 Viimane pakkumine 20 700 Haamrihind 20 700
Järvemotiiv
20. Ellen Polli Järvemotiiv 1966. Õli, papp 50 x 70 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine 2 600 Haamrihind 2 600
Vaikne järveke
21. Kalju Nagel Vaikne järveke 1971. Õli, masoniit 73 x 100 cm (raamitud) Alghind 3 100 Viimane pakkumine 7 200 Haamrihind 7 200
Suvine maastik
22. Linda Kits-Mägi Suvine maastik 1960-1970ndad. Õli, papp 34.5 x 42 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 5 300 Haamrihind 5 300

Inimesed ja maastik

Inimeste või loomade sulatamine maastikku oli ühelt poolt ootuspärane, kuna inimene ja loodus kuulusidki Eesti kunstnike nägemuses ühte. Teiselt poolt võime näha ka teistsuguseid kihistusi. Inimesed ei ole enam alati sulandumas loodusesse, vaid seda silmitsemas. Seistakse justkui väljaspool maastikku nagu Endel Kõksi maalil ja vaadatakse loodust, nagu oleks see väljaspool inimest asuv objekt. Maastik hakkab tasapisi muutuma millekski muuks: kui varem oli see justkui kalale vesi, loomulik keskkond, milles elati ja oldi, siis ühel hetkel muutub maastik areeniks või lavaks, kuhu inimesed koonduvad spetsiaalseteks sündmusteks või rituaalideks.

Rahvapidu
23. Richard Sööt Rahvapidu 1983. Õli, lõuend 45.5 x 61 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 3 200 Haamrihind 3 200
Maastik figuuridega
24. Endel Kõks Maastik figuuridega 1950ndad. Õli, papp 25 x 35 cm (raamitud) Alghind 3 100 Viimane pakkumine 3 100 Haamrihind 3 100
Mallorca
25. Karin Luts Mallorca 1954. Akvarell Vm 28.7 x 39.2 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine 3 800 Haamrihind 3 800

Richard Uutmaa

Richard Uutmaa looming oli ulatuslik ja kulges kindlate kallaste vahel, proovimata sealt liigselt välja tungida. Kunstniku hinges olid soovid, mida kannab kogu tema looming. Igatsus koduküla järele Põhja-Eestis, laiemalt aga rannaelu lihtsuse ja arhailisuse imetlemine. Inimese ja looduse kooskõla tuleb vähestes kohtades paremini esile kui kalurikülades, kus igapäevaselt proovitakse leida viise, kuidas loodusega harmoonias püsida. Moodsusest ja tehnoloogiatest siin abi ei ole. Kui Uutmaa eemaldus sealsest kandist ja maalis mujal Eestis, siis näeme tema soovi tuua välja looduse ilu ja imetleda seda ilma võltshäbita. Vaated, mida tänapäeval kogeme üha harvem, olid Uutmaa jaoks peaaegu igapäevased. Ta vajas avaraid taevaid, lõputuid vetevälju, õitsevaid puid, lahkelt rulluvaid pilvi, kokkukõlavaid värve ning ei väsinud nende otsimisel läbimast pikki vahemaid. Ta töötas nii õlimaalidega kui akvarellitehnikas, hakkamata kunagi radikaalselt eksperimenteerima, kuid leides iga kord pintslit kätte võttes mõne uue nüansi, detaili, ülemineku. Uutmaa teosed moodustavad omaette peatüki Eesti 20. sajandi keskpaiga kunstiajaloos, olles üpris sõltumatud sellest, mida tegid teised või ajastu. Uutmaa jäi Uutmaaks.

Rannaküla maastik
26. Richard Uutmaa Rannaküla maastik 1930-1940. Õli, lõuend 71.5 x 92 cm (raamitud) Alghind 14 000 Viimane pakkumine 44 500 Haamrihind 44 500
Maastik jõega
27. Richard Uutmaa Maastik jõega 1956. Õli, kartong 35 x 50 cm (raamitud) Alghind 4 900 Viimane pakkumine 8 100 Haamrihind 8 100
Saaremaa rannamaastik
28. Richard Uutmaa Saaremaa rannamaastik 1965. Akvarell Vm 36 x 52 cm (raamitud) Alghind 3 100 Viimane pakkumine 5 100 Haamrihind 5 100
Maastik Rutjalt
29. Richard Uutmaa Maastik Rutjalt 1967. Akvarell Vm 36.8 x 51.7 cm (raamitud) Alghind 2 700 Viimane pakkumine 6 800 Haamrihind 6 800
Peipsi rand - Kauksi
30. Richard Uutmaa Peipsi rand - Kauksi 1969. Akvarell Vm 35.7 x 44.8 cm (raamitud) Alghind 2 700 Viimane pakkumine 5 300 Haamrihind 5 300
Rannavaade hõõguva taevaga
31. Richard Uutmaa Rannavaade hõõguva taevaga 1970. Õli, lõuend 60 x 81 cm (raamitud) Alghind 5 300 Viimane pakkumine 12 100 Haamrihind 12 100

Lilled

Lillede kujutamine on Eesti vanemas kunstiajaloos ilmselt sagedasem kui esemete maalimine. Natüürmordid keskenduvad väga tihti mitte objektidele, vaid lilledele. Kunstnikke on võlunud ühelt poolt nende värvirikkus: kuna Eesti maalikunsti peamiseks huviks oli reeglina värv, siis eri toonides lilleõite kujutamine pakkus selleks suurepärast platvormi. Teiselt poolt olid lilled tuttavad lapsepõlvest. Märkame, kuidas kunstnikud ei ole valinud oma kimpudesse eksootilisi ja uhkeid lilli nagu päevalilled, roosid või midagi muud säärast, vaid keskenduvad lihtsatele põllulilledele. Nende kujutamine kandis omaette sõnumit: argises ilusa nägemine, lihtsuses poeetilise hindamine.

Sirelid
32. Paul Liivak Sirelid 1920-1930ndad. Õli, lõuend 56.5 x 69.3 cm (raamitud) Alghind 3 200 Viimane pakkumine 12 100 Haamrihind 12 100
Lilled rohelisel taustal
33. Endel Kõks Lilled rohelisel taustal 1942. Õli, vineer 48.3 x 38.2 cm (raamitud) Alghind 4 100 Viimane pakkumine 7 200 Haamrihind 7 200
Suvelilled vaasis
34. Johannes Võerahansu Suvelilled vaasis 1952. Õli, vineer 50 x 65.5 cm (raamitud) Alghind 4 400 Viimane pakkumine 17 100 Haamrihind 17 100
Lilled
35. Alice Jänes Lilled 1950ndad. Õli, papp 44 x 37.3 cm (raamitud) Alghind 1 300 Viimane pakkumine 4 200 Haamrihind 4 200
Lillevaas raamatuga
36. Eduard Einmann Lillevaas raamatuga 1972. Õli, lõuend 27 x 34.5 cm (raamitud) Alghind 1 500 Viimane pakkumine 1 500 Haamrihind 1 500
Natüürmort
37. Efraim Allsalu Natüürmort 1979. Õli, puitlaastplaat 109 x 75.5 cm (raamitud) Alghind 9 600 Viimane pakkumine 9 600 Haamrihind 9 600
Natüürmort õunte ja lillevaasiga
38. Linda Kits-Mägi Natüürmort õunte ja lillevaasiga 1980. Õli, lõuend 59.3 x 49.5 cm (raamitud) Alghind 3 400 Viimane pakkumine 3 400 Haamrihind 3 400
Lilled
39. Linda Kits-Mägi Lilled 1980ndad. Õli, lõuend 70 x 55 cm (raamitud) Alghind 3 600 Viimane pakkumine 3 600 Haamrihind 3 600

Mets

Metsa kujutamine Eesti maalikunstis on ühelt poolt ootuspäraselt sage, kuid teiselt poolt oleks veel sagedasem kujutamine samuti ootuspärane. Eesti autorite jaoks on mets olnud tuttav keskkond, kuna 20. sajandi esimese poole autorid olid sageli kasvanud metsa veerel, äärel või sees. Teiselt poolt ei kujuta kunstnikud metsa sugugi alati kodusena või mugavana. Näeme, kuidas kujutusviisid rõhutavad hoopis metsa salapärasust ja romantilisust (Julius von Kleveri ja Eduard Polandi maalid) või siis käsitlevad metsa paigana, kus juhtuvad folkloorist tuttavad kummalised lood, mida külas kunagi ei juhtu (Ott Kangilaski teos). Muidugi nähakse metsas ka lihtsalt ilu, imetletakse sügisel eri karva lehtede värvitoone või proovitakse tabada metsas valitsevaid atmosfääre. Mets oli seega paik, mille poole pöörduti väga erinevate otsingutega esteetikast muinasjuttudeni või tundetoonidest imetlemiseni.

Maastik loojanguvalguses
40. Julius von Klever Maastik loojanguvalguses 1911. Õli, lõuend 98 x 62.8 cm (raamitud) Alghind 32 000 Viimane pakkumine 32 000 Haamrihind 32 000
Öine pargivaade
41. Julius von Klever Öine pargivaade 1919. Õli, lõuend 71 x 62.5 cm (raamitud) Alghind 29 000 Viimane pakkumine 29 000 Haamrihind 29 000
Pastoraalne maastik
42. Aleksander Kulkoff Pastoraalne maastik 1930ndad. Õli, lõuend 50.5 x 65 cm (raamitud) Alghind 4 800 Viimane pakkumine 7 400 Haamrihind 7 400
Seenelkäik
43. Ott Kangilaski Seenelkäik 1929. Akvarell Lm 33.5 x 30 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine 1 600 Haamrihind 1 600
Maastik mändidega
44. Eduard Poland Maastik mändidega 1938. Õli, lõuend 71 x 90.5 cm (raamitud) Alghind 3 900 Viimane pakkumine 3 900 Haamrihind 3 900
Sügis
45. Harri Pudersell Sügis 1956. Õli, lõuend 54 x 72.5 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 4 000 Haamrihind 4 000
Sügis
46. Valdemar Väli Sügis 1958. Õli, lõuend 65 x 81 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine 5 900 Haamrihind 5 900
Peedu motiiv
47. Kalju Nagel Peedu motiiv 1971. Õli, lõuend 60 x 81 cm (raamitud) Alghind 2 600 Viimane pakkumine 7 100 Haamrihind 7 100

Naine

Enamik kunstnikke on maailma kunstiajaloos olnud mehed ja eriti peab see paika 20. sajandi esimese poole Eestis, kus naiskunstnikke küll oli, kuid nende esiletõus oli tugevalt raskendatud. See aga tähendab, et naiskujutus on olnud reeglina läbi meespilgu. Õnneks pole see olnud liialt ühekülgne: naisterahva puhul on rõhutatud tema kehalisust, imetletud selle ilu ja elegantsust – nagu näitab Ferdi Sannamees oma skulptuuris. Siia kõrvale asetuvad seevastu ka töötava naise kujutised, kusjuures töötegemise viisid ulatuvad raskest põllutööst ehtekunstini. Uue nüansi sellesse traditsiooni lisab üks esimesi tugevalt esile tõusnud naisautoreid Kaja Kärner, kes vaatleb naist ja naisesust täiesti uue ning ootamatu nurga alt.

Lamav naine
48. Ferdi Sannamees Lamav naine 1927. Pronks marmoralusel 16x 39 x 19.5 cm (raamimata) Alghind 8 200 Viimane pakkumine 37 500 Haamrihind 37 500
Kolm naist
49. Lepo Mikko Kolm naist 1930-1940ndad. Õli, lõuend 40 x 50 cm (raamitud) Alghind 3 400 Viimane pakkumine 5 600 Haamrihind 5 600
Kõplajad
50. Juhan Püttsepp Kõplajad 1930-1940ndad. Õli, vineer 44.3 x 72.5 cm (raamitud) Alghind 12 000 Viimane pakkumine 12 500 Haamrihind 12 500
Naisakt köögis
51. Kaja Kärner Naisakt köögis 1942-1948. Õli, vineer 74.7 x 54.5 cm (raamitud) Alghind 4 200 Viimane pakkumine 7 400 Haamrihind 7 400
Kartulivõtmine
52. Karl Burman seenior Kartulivõtmine 1948. Akvarell, guašš, papp Vm 24.3 x 25.8 cm (raamitud) Alghind 1 400 Viimane pakkumine 1 400 Haamrihind 1 400
Tarbekunstnik Mari Räägu portree
53. Kristjan Teder Tarbekunstnik Mari Räägu portree 1960. Õli, lõuend 89 x 116 cm (raamitud) Alghind 5 700 Viimane pakkumine 5 700 Haamrihind 5 700

Linn

Kuigi 20. sajandi alguseks olid linnad Eestis juba kohaliku rahvaga täitunud, tekitasid nad maalikunstnikes veel mõnda aega võõrust. Ei kiputud kujutama tõtlikke rahvavoogusid, kerkivaid maju, tänavatele ilmunud masinaid – need moodsuse ja tsivilisatsiooni märgid ei tekitanud huvi, vaid pigem pelgu. Kui aga siiski otsustati linna kujutada, eelistati muidugi arhailisemaid linnakihistusi, mis mõjuksid romantilisena. Näiteks Ants Laikmaa ei maalinud Eestis linnasid, kuid Tuneesias hakkasid sealsed kitsad tänavad ja majaseintel peegelduv teistsuguse temperatuuriga valgus talle huvi pakkuma. Eestis olles maalisid autorid aga väga sageli Tallinna vanalinna või siis puitaguleid. Näeme sisehoove, kirikuid, vaateid akendest või vaateplatvormidelt. Andrei Jegorovi hiilgav maal on üks selle lähenemise paremaid näiteid: Jegorov astub justkui kõrvale ajastu rajalt ja kujutab atmosfääri, mis näib olevat olnud muutumatu juba keskajast saadik. Säärane tõmme iidse ja ajatu järele jätkus Eesti autorite loomingus ka siis, kui nad reisisid välismaale. Pariisis ei kujutata bulvareid, tramme ja muud säärast, vaid hoopis Jumalaema kirikut – või siis Veneetsia, mis oma muutumatuses vaimustas üllatavalt paljusid Eesti autoreid juba alates Konrad Mägist.

Tuneesia motiiv I
54. Ants Laikmaa Tuneesia motiiv I 1911-1912. Pastell, paber Lm 34.8 x 22 cm (raamitud) Alghind 5 200 Viimane pakkumine 10 000 Haamrihind 10 000
Tuneesia motiiv II
55. Ants Laikmaa Tuneesia motiiv II 1911-1912. Pastell, paber 35 x 22 cm (raamitud) Alghind 5 200 Viimane pakkumine 6 100 Haamrihind 6 100
Vaade Niguliste kirikule
56. Andrei Jegorov Vaade Niguliste kirikule 1920ndad. Õli, vineer 71.5 x 53.5 cm (raamitud) Alghind 8 200 Viimane pakkumine 23 000 Haamrihind 23 000
Kirik
57. Karl Herman Kirik 1934. Õli, lõuend 70 x 48 cm (raamitud) Alghind 3 800 Viimane pakkumine 13 600 Haamrihind 13 600
Tallinna vaade
58. Nikolai Kull Tallinna vaade 1943. Õli, vineer 44 x 36 cm (raamitud) Alghind 2 200 Viimane pakkumine 8 000 Haamrihind 8 000
Veneetsia
59. Osvald Eslon Veneetsia 1930ndad. Akvarell Vm 35.2 x 24 cm (raamitud) Alghind 1 100 Viimane pakkumine 1 100 Haamrihind 1 100
Tallinna vaade
60. Joann Voldemar Saarniit Tallinna vaade 1947. Õli, masoniit 49.3 x 61 cm (raamitud) Alghind 2 900 Viimane pakkumine 2 900 Haamrihind 2 900
Talveõhtu
61. Voldemar Tank Talveõhtu 1948. Õli, lõuend 47 x 67 cm (raamitud) Alghind 1 600 Viimane pakkumine 1 600 Haamrihind 1 600
Viru tänav
62. Aleksander Peek Viru tänav 1957. Õli, papp 28.7 x 40.7 cm (raamitud) Alghind 1 800 Viimane pakkumine 5 000 Haamrihind 5 000
Vaade Oleviste kirikule
63. Julius Gentalen Vaade Oleviste kirikule 1960. Akvarell Vm 69 x 48 cm (raamitud) Alghind 2 100 Viimane pakkumine 2 100 Haamrihind 2 100
Vanalinna vaade
64. Valerian Loik Vanalinna vaade 1970ndad. Õli, lõuend 69.5 x 55.5 cm (raamitud) Alghind 3 900 Viimane pakkumine 4 500 Haamrihind 4 500

Linnakodanik

Eesti kunstnike hoiakud maailma suhtes olid pikka aega maalapse omad. Kujutati loodust ja lilli, tunti sellega kooskõla, nauditi idülli ja harmooniat. Tasapisi hakkasid siia tekkima aga uued kihistused ning näeme kodanlike naudingute või eluviisi vaikset sisseimbumist. Suitsetava mehe portree on üks näide uuest ellusuhtumisest, kus fookuses ei ole maatöödega rakkes inimene, vaid elegantselt suitsetamist nautiv ülikonnas härra. Ta ei tee justkui midagi tootlikku, vaid naudib oma vaba aega ja iseseisvust – miski, mida maatöödega üles kasvanud autorid ei olnud väga hoolikalt siiani vaadanud. Gustav Raua ja Ilse Raidi maalid rõhutavad omakorda intellektuaalsete teadmiste ja uudishimu rolli. Haridus on Eesti ühiskonnas olnud alati kõrges hinnas, kuid pikka aega oli see midagi eksklusiivset: kaugeltki mitte kõik ei pääsenud kõrgkooli ja väga peened teadmised jäid kättesaamatuks. Nüüd on see eksklusiivsus aga teostel, sest on muutumas ilmselt erakordsusest normaalsuseks.

Raamatukogu
65. Gustav Raud Raamatukogu 1936. Õli, lõuend 99 x 81 cm (raamitud) Alghind 4 600 Viimane pakkumine 5 600 Haamrihind 5 600
Suitsetava mehe portree
66. Karl Herman Suitsetava mehe portree 1944. Õli, vineer 25.5 x 25.5 cm (raamitud) Alghind 2 400 Viimane pakkumine 2 400 Haamrihind 2 400
Keemiatund
67. Ilse Raid Keemiatund 1940ndad. Õli, lõuend 109 x 158 cm (raamitud) Alghind 5 400 Viimane pakkumine 6 000 Haamrihind 6 000

-