Evald Okas
(1915–2011)
Naiskunstnik. 1962
Kuivnõel, akvatinta. Plm 49.5 x 31.7 cm (raamitud)
hind 5 900
All vasakul: Naiskunstnik. Kuivnõel, akvatinta.
All paremal: EOkas 962
Evald Okase loomingus avaldub alati lugupidav suhtumine naistesse, olgu nad kujutatud aktina või mõne elukutse professionaalina, siinsel juhul maalikunstnikuna. Kujutatu kehakeel, pilk, ajastule tüüpiline riietus ja taust loob ettekujutuse tugevast isiksusest, kes maalib. Pealkiri „Naiskunstnik” kõlab 2023. aasta seisuga lugedes siiski mõnusa retrona, mis toob teateid 1962. aasta kõnepruugist, mis omakorda oli mõjutatud oma aja modernistlikust kunstiparadigmast. Selle kohaselt olid head kunstnikud alati ja ainult mehed ning kunstisisese hierarhia tipus asus omakorda maalikunst. Ka kunstiajaloo raamatuid kirjutati meeste loomingu põhjal. Kui taheti viidata naissoost kunstnikule, peeti vajalikuks kasutada sõna „naiskunstnik”. Selle erisuse vastu hakkas 1990. aastate Eestis võitlema feministlik liikumine, toetades üldsõna „kunstnik” nii meeste kui naiste kohta. Nii on tänapäeval kõik head maalijad sõltumata soost kunstnikud; sõna „naiskunstnik” on vajadusel kasutusel siiski neutraalses kirjeldavas kontekstis. Evald Okase graafilisel lehel ei tundu olevat portreteeritud konkreetset isikut, tegemist on pigem üldistusega, nagu ütleb ka pealkiri. Võib-olla kumab siit veidikene siiski läbi graafiku Aino Bachi olekut ja eneseteadvust?