Concordia Klar
(1938–2004)
Aadam ja Eeva. 1971
Pehmelakk. Km 50 x 37 cm (raamitud)
hind 4 000
All vasakul: "Aadam ja Eeva" vernis mou 2/30.
All paremal: C. Klar 71. a.
Filosoofiline ja ootamatult jõuline teos Concordia Klarilt, kelle loomingus on domineerinud romantilised naisefiguurid muusikainstrumentidega, mis muutuvad sujuvalt Tallinna vanalinnaks, luues sajandite vahelisi hingesidemeid. Seevastu otsene erootika oli nõukogude ühiskonnas ja kunstis pigem tabuks peetav nähtus. Siiski leidis erootika ühe vähese legaalse väljundi varietees, mida suunas alates 1968. aastast koreograaf Kalju Saareke. Varieteed esitleti välismaa turistidele kui nõukogude glamuuri, demonstreerimaks siinset vabameelsust; puhta kunstina esitleti seda ka kohalikele. Kas Concordia Klari „Aadam ja Eeva“ sai inspiratsiooni vürtsikatest varieteetantsijatest, kel taustaks lavakardinad? Kunstnik on vaatepilti tõlgendanud igaviku perspektiivist lähtuvalt (kõik kaob)? Korduv pallimotiiv, samuti Aadama pööratud nägu laseb aimata motiivi kujutamist Eeva seisukohast vaadatuna.