Nägemuslikud abstraktsioonid! Abstraktsionism kunstis on võtnud ajapikku väga mitmesuguse kuju ning täna me selle olemises enam ei kahtle; pigem polemiseerime, mis meid abstraktsionismis rohkem või vähem kõnetab, millised värvid ja tekstuurid meid puudutavad või millist laadi abstraktsionismi meie teadvus/alateadvus suudab või ei suuda haarata. Niisama kõnetab meid Toomas Altnurme maal ja skulptuurgi, milles otsime tänase kunstiavalduse isikupärast intriigi ja erisusi.
Abstraktsionismi ilmnemine kunstis sai alguse tegelikult mõneti juba 19. sajandi teises pooles, kui impressionistid asusid abstraheerima ajastuomaseid realistliku maalikunsti tehnilisi võtteid – hämustades pintsliga täpitavalt maailma kontuure, kaugenedes ajaloolisest heroismi teemast ja tegeledes pigem elu lähema konteksti kujutamisega nagu pargid, tänavad ja tavalised inimesed. Kubistid muutsid selle maailma omakorda nurkjalt fragmentlikuks; fovistide kompositsioonide tegelikkuse ehitas üles kõike valdav värv jne, kuni abstraktsete ekspressionistideni, kelle maalidel transformeerus kogu kujutletav pigem selle emotsionaalseks ja spontaanselt loodud olemuseks, näidates vaatajale vaid värvide liikumisi ja rütme...
Kes on Toomas Altnurme selles ikka kestvas abstraktsioonimängus, millele tema värvirõhkjad maalid ja skulptuurid Haus Galerii näitusesaalis vastata püüavad.
Iga kaasaegse abstraktsionisti teeb huvitavaks tema individuaalsus, suutlikkus vaatajat intrigeerida. Altnurme intrigeerib värvide ja kompositsioonide liikuvusega, seda ka skulptuurides, milles on konstruktivistlikku mängulisust. Kunstnik kasutab tööstuslikke ja urbanistlikke metall-elemente neid omavahel uueks objektiks ühendades ning neoonvärvidega kattes.
Altnurme maalid aga ehk ongi värvid ise, seda rõhutatult ja otseselt – üksteisesse sulanduvad ja voolavad värvilaugud. Justnagu oleks lõuendipind vesi, mis oma loomulikus liikumises neid värve omasoodu segada ja vormida võiks, jättes mulje võimalusest nagu võiksid värvid juba valmis tööl veel oma kohti ja piirjooni muuta. Kohati kuhjuvad värvid Altnurme maalipindadele niivõrd külluslikult paksude kihtidena, et loovad illusioone maastikuvormidest.
Nägemuslikud abstraktsioonid – just sellistena mõjuvad Altnurme üksikud tööd või seeriatena joonistuvad maaliread. Ühelt pildilt pilguga teisele ja tagasi liikudes võib vaatajat tabada teatud nägemuslik hallutsinatsioon, mida värvid oma kohati metsikute ent enesestmõistetavate mängudega tekitavad.
Toomas Altnurme võib pidada multimeedia kunstnikuks, kes on töötanud nii maali, installatsiooni, skulptuuri, foto, segatehnika ja digikunsti valdkonnas. Altnurmel on eksootiline kunstiharidus ja elukäik. Kunsti õppis ta 7 aastat Aasias, Tais Rajamangala Ülikoolis ja Lõuna-Koreas Kyonghees Souli Rahvusülikoolis ning lõpetas magistrantuuri Hongiki ÜlikoolisSoulis. Alates aastast 2014 töötab Altnurme Araabia Ühendemiraatide ülikoolis kujutava kunsti õppejõuna. Toomas Altnurme on rahvusvaheliselt aktiivne kunstnik, kes on osalenud ligi 50. skulptuurisümpoosionil ning kelle maale ja skulptuure on erinevais maailma paigus, sealhulgas monumentaalvormid – USA Lõuna-Carolina osariik, Kanada Quebec, Tšiili Carretas, Brasiilia Brusque, Costa Rica Cauhita, Taiwan Shimen, Jaapan ShinJuku, Tai Bangkok, Indoneesia Bali, Singapur, Lõuna-Korea Soul, Taani Hojer, Prantsusmaa Saint Henry jm. Eestis leidub tema teoseid Eesti Kunstimuuseumis nii Tallinnas kui Tartus ning ka Pärnu, Paide ja Tallinna linnaruumis. Toomas Altnurme on Eesti Maalikunstnike Liidu liige.
Piia Ausman - näituse kuraator