Eesti puugravüüri silmapaistva meistri Richard Kaljo (1914-1978) sulejoonistused Alexandre Dumas\' musketäride triloogiale aastatest 1957-1958 olid aastakümneid kadunud, mistõttu uustrükkide jaoks tuli illustratsioone esiktrükist kopeerida. Vahetult Alexandre Dumas\' 200. sünniaastapäeva eelsel aastal ilmusid rohkem kui 50 joonistust triloogia kahele esimesele raamatule aga ootamatult taas päevavalgele. Galeriiseintel on neist eksponeeritud 30 ja seda avalikkusele esmakordselt.
Eesti puugravüüri silmapaistva
meistri Richard Kaljo (1914-1978) sulejoonistuste originaalid Alexandre Dumas\'
musketäride triloogiale aastatest 1957-1958 olid aastakümneid kirjastuse ja
trükikoja vahelisse ringi suletud, mistõttu vaatajad-lugejad pidid piirduma
reprodega. Vahetult Alexandre Dumas\' 200. sünniaastapäeva eel sel aastal ilmusid
rohkem kui 50 joonistust triloogia kahele esimesele raamatule aga taas esile.
Galeriiseintel on neist eksponeeritud 30 ja seda avalikkusele
esmakordselt.
Richard Kaljo sulejoonistused on nii graafiku
enda loomingu kui ka Eesti raamatukunsti üks tähtteoseid, kuuludes samal ajal
pea kõigi isiklikku mälupanka. Ajal, mil valmisid sulejoonistused Dumas\'
teostele, polnud Kaljol vähimatki võimalust Prantsusmaale sõita, et seal
kohalikke traditsioone, ajalugu ja olusid vahetult tundma õppida. Ometi suutis
kunstnik kättesaadavate raamatute abil jäägitult sisse elada maailma, mida tal
illustreerima tuli hakata. Põhjalik eeltöö enne joonistamist või graveerimist
oligi Kaljole iseloomulik - ilma selleta poleks Dumas\' ja hiljem puugravüüris
teostatud William Shakespeare\'i teoste illustratsioonid olnud lisaks Eesti
raamatukujunduse tippteostele ka iseseisvate kunstitöödena võetavad.
Niigi virtuooslikku
joonistamisoskust täiustas Kaljo põhjaliku eeltööga, millest annavad märku
rohked säilinud pliiatsivisandid. Ka illustratsiooni lõplik variant valmis
esmalt pliiatsijoonistusena ning alles seejärel haaras kunstnik sule järele ning
viimistles oma joonistused tušiga. Samas suutis Kaljo harvanähtava sujuvusega
ühendada täpse ning detailirikka joonistuse lennuka fantaasiaga ning
peenekoelise huumoriga. Kuigi 1950ndate lõpul valitsenud olud olid \'vaimult
vaba\' kunsti loomiseks kõike muud kui soodsad, leidis Dumas\' prantslaslik
elegants endale Kaljo joonistuste näol väärilise mõttekaaslase - kunstniku, kes
oli oma joonistustega sama tabav kui kirjanik sõnadega.